Skatteverket får höga betyg av landets småföretag för service, bemötande och förtroende. Det framgår av Företagarnas myndighetsranking 2023.
I kategorin service toppar Skatteverket rankingen och når det högsta resultat som hittills uppmätts, på den femgradiga skalan får Skatteverket betyget 4 i service och bemötande.
– Det är naturligtvis väldigt glädjande med så fina resultat för Skatteverket, särskilt som vi i ett antal år prioriterat vårt arbete med små och medelstora företag. Det är roligt att det syns i rapporten, säger Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm.
Skatteverket får betyget 3,9 för förtroende, för e-tjänsternas användarvänlighet får Skatteverket 3,9 medan betyget är 3,7 när det gäller handläggningstiderna. Företagarna konstaterar att, liksom i 2021 års granskning, ligger Skatteverket och Bolagsverket högst när företagarna rankar myndigheternas service och bemötande. Skatteverket går om Bolagsverket i årets mätning, båda myndigheterna noterar det högsta betygen som hittills uppmätts i rankningen, skriver Företagarna i rapporten.
De flesta av de nio granskade myndigheterna i Företagarnas myndighetsranking 2023 förbättrar sina resultat. Flera myndigheter får det högsta betyget i kategorin service och bemötande som har uppmätts under de nära tjugo år som rankingen har genomförts, enligt Företagarna.
Sedan 2004 har Företagarna gjort återkommande mätningar av hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter. De bedömda myndigheterna 2023: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket, Migrationsverket, Polisen, Statistiska centralbyrån (SCB) och Transportstyrelsen.
Rapportens resultat bygger på en webbaserad enkät genomförd 16 mars – 23 april 2023, antal respondenter var 1149 . Företagarna är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation som representerar cirka 60 000 företag, mestadels små företag med 3–5 anställda. Vartannat år publiceras Myndighetsrankingen där företagare över hela landet betygsätter de stora myndigheterna utifrån service- och bemötande och vilket förtroende de har för myndigheten. Nytt i år är frågor om handläggningstider och e-tjänsternas användarvänlighet.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.