Den 5 mars är sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Att få deklarationen till digital brevlåda innebär att deklarationen kommer snabbt, säkert och att den är lättillgänglig. Deklarationen skickas till digital brevlåda den 6-10 mars. Från den 14 mars går det att deklarera digitalt i e-tjänsten, appen, via sms eller telefon.
Den som har digital brevlåda får sin deklaration mellan den 6 och 10 mars och kan då se vad som eventuellt ska betalas eller fås tillbaka. Den som inte har digital brevlåda får pappersdeklarationen mellan den 15 mars och 15 april. Andra fördelar med digital brevlåda är att deklaranten alltid har tillgång till sin deklaration var hen än befinner sig. Inloggningen är säker med e-legitimation och ingen obehörig kan se deklarationen.
– Deklarationen kommer tidigare till de med digital brevlåda. Den som ska ta fram underlag för att göra eventuella ändringar får mer tid på sig. Även den som bara ska godkänna sin deklaration får mer tid att kontrollera att alla uppgifter stämmer, säger Athina Karapanagiotidou, sektionschef på Skatteverket.
För alla gäller att deklarationen också kommer att finnas på Mina sidor som en pdf senast den 10 mars. Den kommer att innehålla samma uppgifter som den deklaration som skickas till digital brevlåda eller via post men uppdateras inte med nya uppgifter om det skulle komma in ändringar så som däremot sker i e-tjänsten.
Den som kan godkänna deklarationen får koder att använda för att enkelt deklarera digitalt. Nytt för i år är att koderna även kan ses i specifikationen som skickas med deklarationen till digital brevlåda. Tidigare har de bara skickats på papper.
– Den som deklarerar digitalt, det vill säga genom att använda e-tjänsten, appen, eller genom att ringa eller sms:a, kan göra det oberoende av plats och får direkt en kvittens på att deklarationen är inlämnad. I e-tjänsten får du också mer hjälp av Skatteverkets automatiska beräkningar, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket.
Oavsett om deklarationen bara ska godkännas eller om den innehåller ändringar rekommenderas alla att deklarera digitalt.
Viktiga datum
Kontaktperson för media:
Sektionschef Alem Resulovic
Tfn: 010-577 57 19
Sektionschef Athina Karapanagiotidou
Tfn: 010-574 45 50
Pressjour:
Tfn: 010-574 89 60
Allmänna frågor, ring Skatteupplysningen 0771-567 567
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.