Datum: 2017-02-06
131 23221-17/112
Fi2017/00143/S2
Skatteverket avstyrker att förslaget genomförs.
Förslaget är avsett att omfatta medlemsstater med ett högt mervärdesskattegap och en hög nivå av karusellbedrägerier. Förslaget påverkar dock övriga medlemsstater, däribland Sverige, genom den risk som uppkommer med att karusellbedrägerier ”flyttar” från länder som inför omvänd skattskyldighet till länder som inte har infört ett sådant system. Även länder som gränsar till ett land som infört omvänd skattskyldighet kan enligt förslaget införa omvänd skattskyldighet om det föreligger en allvarlig risk för flytt av bedrägerier till dess territorium. Denna möjlighet kan medföra att omvänd skattskyldighet tillämpas i allt fler länder vilket i sin tur ytterligare påverkar de länder som inte inför ett sådant system.
Skatteverket ifrågasätter dessutom att generell omvänd skattskyldighet är en lämplig metod för att komma tillrätta med bedrägerier. Risken för fusk kvarstår men flyttas till sista ledet i kedjan vilket kan ge upphov till nya former av bedrägerier. Generell omvänd skattskyldighet innebär dessutom behov av ett resurskrävande rapporterings- och kontrollsystem för att säkerställa att skatten redovisas av köparen i varje led av transaktionskedjan fram till försäljningen till slutkonsumenten.
Förslaget kommer att medföra ökade kostnader för Skatteverket. I nuläget är det dock inte möjligt att uppskatta hur stora dessa kostnader kommer bli. Det kommer att vara beroende av vilka medlemsstater som inför omvänd skattskyldighet och hur Skatteverkets kontroller och analyser måste utökas och riktas mot området. Det tillkommer även kostnader för rapportering och bedömning av eventuella effekter i Sverige till Europeiska kommissionen till följd av förslaget
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.