Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Du har alltid tillgång till din post och tar emot den snabbt, säkert och miljövänligt.
Du behöver själv välja vilken digital brevlåda som du vill ha din post till eftersom det finns flera olika. Du registrerar dig, hanterar inställningar och avslutar din digitala brevlåda hos respektive leverantör.
De här brevlådorna kan du välja mellan om du är privatperson eller om du har enskild firma:
Oavsett vilken brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Skaffa den brevlåda du gillar bäst.
Även post till företag och föreningar kan skickas till en digital brevlåda. På sidan Digital brevlåda för företag finns mer information.
Ta emot din post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Filmen är textad. Längd: 54 sekunder.
Med en digital brevlåda kommer post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Till skillnad från vanliga mejl är den digitala brevlådan säker eftersom inloggning sker med e-legitimation, till exempel Mobilt bank-id. En digital brevlåda är gratis, miljövänlig och tillgänglig var du än är.
Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:
* OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, med mera.
Här ser du vilka andra myndigheter som skickar post till din digitala brevlåda.
Du behöver kontakta din brevlådeoperatör för att få svar på om de erbjuder möjligheten att ge andra än dig själv möjlighet att läsa och hantera dina meddelanden. Du kan logga in på Mina sidor för att se vilken brevlådeoperatör du har.
Om du inte har tillgång till en e-legitimation så att du kan logga in och själv och avsluta din digitala brevlåda, kan du avsluta den på följande sätt:
Skicka ett brev till Digg där du skriver att du vill avsluta tjänsten Mina Meddelanden, tillsammans med ditt personnummer och dina kontaktuppgifter. Skriv under brevet och skicka det till:
Myndigheten för digital förvaltning
Mina Meddelanden
Box 14
851 02 Sundsvall
När din brevlåda är avslutad slutar vi skicka posten digitalt till dig.
Då kan du vända dig till avsändaren, alltså den myndighet som skickat handlingen och begära att få den utskickad igen. Då skickar myndigheten handlingen som fysisk post.
När en person som har en digital brevlåda avlider, stoppas den digitala posten. All post till den avlidna personen skickas istället som fysisk post. Detta sker automatiskt.