Det snabbaste och säkraste sättet att få ditt överskott utbetalt från ditt skattekonto är att du registrerar ett bankkontonummer som vi sätter in pengarna på.
Du kan inte få din skatteåterbetalning insatt på någon annans konto. Om utbetalningen sker från ett bolags skattekonto måste även bankkontot tillhöra bolaget.
Med en e-legitimation kan du anmäla svenska kontonummer på följande sätt:
E-tjänsten Inkomstdeklaration 1 är stängd från 19 december 2024.
Tisdag 18 mars öppnar Inkomstdeklaration för 2025.
När du anmäler kontonummer i någon av våra e-tjänster förmedlar vi uppgifterna vidare till Bankgirot. Skatteverket kan varken registrera, ändra eller avregistrera ett svenskt kontonummer.
Du kan anmäla antingen ett bankkonto, bankgiro, personkonto eller plusgirokonto som mottagande konto. Ett registrerat kontonummer gäller tills du avregistrerar kontot eller ändrar till ett nytt konto. Du som har fem siffror i ditt clearingnummer ska bara ange de fyra första siffrorna när du anmäler konto i e-tjänsten. Har du personkonto i Nordea anger du 3300 som clearingnummer. Om du vill anmäla plusgirokonto ska du ange hela ditt kontonummer (14 siffror som börjar med clearingnumret 9960).
Via Bankgirots webbplats kan du anmäla eller avregistrera ditt svenska kontonummer utan e-legitimation. Där kan du även välja att anmäla ditt bankgironummer i stället för bankkontonummer om du är företagare.
Om du vill byta till ett annat konto registrerar du det på samma sätt som när du anmäler ett nytt konto. Den sista registreringen ersätter tidigare anmälningar. Om du inte längre vill ha ett konto registrerat, eller om du vill ändra till konto i utländsk bank, måste du avregistrera kontot via Bankgirots webbplats eller kontakta din bank.
För att få en utbetalning insatt på ditt bankkonto, när det inte är registrerat hos Skatteverket som mottagande bankkonto, måste du skicka in följande handlingar. Observera att du måste skicka handlingarna i original, du kan inte skicka dem via e-post eller fax.
För närvarande är handläggningstiden för att registrera utländska bankkonton upp till fyra månader.
En anmälan om att registrera ett utländskt bankkonto måste vara underskriven av behörig person och ska innehålla följande uppgifter:
Ett intyg från din bank som visar att du äger angivet bankkonto.
Intyget ska:
En anmälan om att registrera ett utländskt bankkonto ska innehålla följande uppgifter:
En handling från registreringsmyndigheten eller notarius publicus som visar att den/de som har skickat in anmälan är behörig firmatecknare, till exempel ett bestyrkt registreringsbevis (gäller enbart utländska juridiska personer).
Dessutom ska handlingen som visar behörig firmatecknare vara:
Ett intyg från er bank som visar att bolaget äger angivet konto.
Intyget ska:
Du ska skicka din anmälan tillsammans med godkända handlingar i original till postadress:
Skatteverket
205 30 Malmö
Ett registrerat utländskt bankkontonummer gäller tills du anmäler nya uppgifter. Om du sedan tidigare har ett registrerat ett kontonummer i en svensk bank och vill ändra till en utländsk bank måste du först avregistrera ditt svenska konto via Bankgirots webbplats eller kontakta din bank.
Om du vill ändra ditt kontonummer till ett annat utländskt kontonummer gör du på samma sätt som första gången. Om du inte längre vill ha något utländskt kontonummer registrerat ska du anmäla det skriftligen till Skatteverket.
Har du inte ett bankkonto registrerat sedan tidigare måste du själv begära utbetalning när du vill ha ett överskott på skattekontot utbetalat.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.