Skatteverket har fått i uppdrag av regeringen att utveckla en tjänst för att underrätta den som är folkbokförd på en fastighet och lägenhet när någon annan anmält flytt dit. Tjänsten beräknas vara klar 1 juli 2024.
– Den som redan är folkbokförd ska ha möjlighet att lämna synpunkter redan innan Skatteverket fattar beslut om folkbokföring, för att öka tryggheten och förebygga fel, säger Cajsa Toresten, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Underrättelsen ska ske digitalt till personer som har elektronisk brevlåda och via fysiskt brev till de personer som inte har elektronisk brevlåda. Totalt är det cirka 1,5 miljon personer som flyttar varje år. Ingen underrättelse kommer dock att ske om de hittills boende redan själva gjort en flyttanmälan därifrån. Därför blir antalet underrättelser färre. Handläggningstiden för anmälan om flytt förlängs något i de fall en underrättelse skickas ut. Fördröjningen bedöms som motiverad mot bakgrund av intresset att förhindra felaktiga beslut.
– Vår bedömning är att underrättelserna kommer att bidra till ökad trygghet och till högre kvalitet på de bosättningsuppgifter som är registrerade i folkbokföringsdatabasen. De kan också bidra till att stärka medvetenheten och kunskapen om folkbokföringsuppgifter och belysa vikten av aktualitet och korrekthet, säger Cajsa Toresten.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.