Om ett ombud behövs för att deklarera åt privatperson eller åt dödsbo behöver ansökan om ombud göras i god tid inför deklarationstillfället. Av säkerhetsskäl kan det ta några veckor om till exempel ansökan sker via pappersblankett.
En person som vill ta hjälp av någon för att utföra ärenden via Skatteverkets e-tjänster ska anmäla till oss att den vill ha ett ombud. Deklarationsombud för privatpersoner kan till exempel deklarera aktieförsäljning åt ett barn eller lämna inkomstdeklaration åt en släkting. Även ett dödsbo kan anlita ett ombud som kan deklarera elektroniskt för dödsboets räkning. Då ska samtliga dödsbodelägare upptagna i den registrerade bouppteckningen skriva under ansökan om deklarationsombud.
Den som vill anlita ett ombud meddelar Skatteverket genom att använda vår e-tjänst Ombud och behörigheter eller genom att skicka in en blankett. Ansökan om ombud för dödsbo kan dock bara ske med hjälp av blankett, inte e-tjänsten.
När ett ombud registreras via e-tjänsten får ombudet behörigheten omedelbart. Sker ansökan via pappersblankett tar det minst 14 dagar innan ombudets behörighet träder i kraft. Därför är det viktigt att vara ute i god tid inför deklarationen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.