Under 2022 genomförde Skatteverket en studie med flera åtgärder för att minska fel och fusk med oredovisade intäkter inom tatueringsbranschen. Enkla åtgärder som informationskampanjer i sociala medier och riktade brev gav effekt bland företag med låg risk. Det visar en rapport från Skatteverkets analysenhet.
– Resultaten visar en positiv effekt på företagens redovisning redan vid allmän information via sociala medier och riktade informationsbrev, säger Daniel Hallberg, analytiker vid Skatteverkets analysenhet och en av författarna till rapporten.
Tatueringsbranschen är en av flertalet branscher där regelefterlevnaden bedömts som förhållandevis låg och där det därmed finns stor risk för osund konkurrens. Att åtgärda fel enbart genom kontroll är dock kostsamt och det är därför viktigt att se vad effekterna av olika typer av förebyggande åtgärder är.
– Räknat i resurser är en förebyggande åtgärd som allmän information via sociala medier eller ett brevutskick relativt sett mycket billigare än att göra en kontroll av företaget. Kontroller behövs för att stävja fusk, men då måste kontrollerna fokuseras på dem med högst risk för att göra fel, förklarar Johan Mellberg, även han analytiker vid Skatteverkets analysenhet och medförfattare till rapporten.
Analysen visar att de aktörer inom tatueringsbranschen som på förhand bedöms ha låg risk för fel är mest mottagliga när det gäller förebyggande information. Det är ett förväntat resultat utifrån liknande analyser som gjorts inom andra områden, till exempel inom brottsbekämpning.
– Syftet med förebyggande åtgärder är att företagen själva ska rätta eventuella fel innan det går så långt som att vi behöver starta en skattekontroll. Reaktiva åtgärder, som skrivbordskontroll, syftar till att korrigera uppkomna fel och sätts alltså in först där fel konstaterats, eller där risken för fel är hög, säger Daniel Hallberg.
Skatteverket genomför en rad aktiviteter för att motverka osund konkurrens inom olika branscher, och för att stärka förtroendet och viljan att betala rätt skatt, både hos allmänheten och bland företag.
– Resultaten från den här studien hjälper Skatteverket att rikta sina resurser rätt eftersom den ger underlag om vilka åtgärder som fungerar för olika målgrupper. För att ytterligare öka kunskapen om användbarheten av en åtgärdsmix behövs fler liknande studier inom andra områden, avslutar Johan Mellberg.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.