Skatteverket har under flera år kontrollerat städföretag. Granskningarna har medfört att ytterligare skatt och avgifter ska betalas med över 70 miljoner kronor. De vanligaste felen som upptäckts är oredovisade intäkter, löner och förmåner. Det förekommer även avdrag för privata kostnader och planerade konkurser.
– Vi har hittat löner som har betalats tillbaka till arbetsgivaren. Vid en första anblick ser redovisningen ut att stämma, men vid en djupare utredning ser vi att delar av lönen har betalats tillbaka till arbetsgivaren. På det här sättet kan företag betala ut svarta löner till oidentifierade lönemottagare, säger Pernilla Andersson, samordnare på Skatteverket.
De vanligaste felen är oredovisade intäkter, oredovisade löner och förmåner samt avdrag för privata kostnader. Det förekommer även planerade konkurser.
– Företag har själva satt sig i konkurs, men innan konkursen har verksamheten förts över till ett nytt bolag med ett liknande namn. Här är det stor risk att skatteskulder inte betalas och att lönegarantin nyttjas på felaktiga grunder. Seriösa företag blir lidande av den snedvridna konkurrensen, säger Pernilla Andersson.
Sammanfattningsvis har kontrollen lett till ytterligare moms att betala om 21,1 miljoner kronor, arbetsgivaravgifter att betala på 13,6 miljoner kronor och ytterligare inkomstskatt på 27,7 miljoner kronor. Totalt har skattetillägg tagits ut med 7,6 miljoner kronor.
– Parallellt med kontrollen har Skatteverket arbetat med förbyggande aktiviteter, både enskilt och i samverkan med branschen. Upphandlande aktörer har uppmärksammats på sitt ansvar och sina möjligheter att göra skillnad genom noggrannare kontroller och uppföljning av sina leverantörer av städtjänster, säger Pernilla Andersson.
När Skatteverket väljer vilka företag som ska kontrolleras prioriteras företag där risken för att skatter och avgifter inte betalas bedöms vara störst.
I vår tjänst Hämta företagsinformation kan du se om städföretaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerad som arbetsgivare. Du kan också se om företaget har beslutade arbetsgivaravgifter de tre senaste månaderna. Det är information som kan du använda när du till exempel ska välja städfirma att anlita.
I tjänsten Hämta företagsinformation fyller du i företagets organisationsnummer och din e-postadress. Därefter får du inom kort ett mejl tillbaka med uppgifter om företaget.
Det kan vara lockande att välja det städföretag som erbjuder det lägsta priset, både som privatperson och som företag. Ett orimligt lågt pris kan dock vara tecken på olika typer av fusk med skatter och avgifter. Det ökar också risken för att de anställda på företaget har dålig arbetsmiljö och blir utnyttjade av sin arbetsgivare.
Var nyfiken och ställ frågor till företaget. Säg att det är viktigt för dig att regler följs och att arbetstagarna har bra villkor. Du kan också prata med personalen och fråga hur de har det.
Att du väljer ett företag som gör rätt för sig är avgörande för att minska efterfrågan på städtjänster från oseriösa företag. Genom att handla av seriösa städfirmor så stödjer du en sund konkurrens och gör skillnad i samhället.
Skatteverkets granskning av oredovisad arbetskraft
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.