Från den 10 juni kommer Skatteverket att skicka brev till den som redan är folkbokförd på en adress ifall en annan person anmält flytt till samma bostad. Då kan den boende snabbt svara om något är fel. Brev skickas dock inte om den som redan bor också själv har anmält flytt därifrån.
– Det här är efterfrågat och kan förebygga fel. Vi vill gärna uppmana den som får brevet från oss att svara på det så snabbt som möjligt Vi vill även uppmana den som flyttar att alltid vara ute i god tid med sin flyttanmälan, säger Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket.
Brevet om att någon anmält flytt kommer digitalt till den som har digital brevlåda, annars på papper. Det skickas till en person i hushållet, till den som bott längst på adressen. Om de boende flyttade in samtidigt skickas brevet till den som är äldst av dem. Om det är flera personer som flyttar in kommer ett brev för varje person.
Det finns situationer där något brev inte kommer att skickas. För den som till exempel är under 16 år eller har skyddade personuppgifter kommer inget brev och det skickas inte heller om den som hittills bott i bostaden själv har anmält flytt därifrån.
Skatteverket önskar snabb återkoppling. Den som får ett sådant brev i den digitala brevlådan uppmanas att svara inom tre arbetsdagar. Den som får det med vanlig post har sex arbetsdagar på sig eftersom pappersposten tar längre tid.
Ca 1,5 miljoner flyttanmälningar registreras hos Skatteverket varje år. Skatteverket bedömer att brev kommer att skickas ut vid ungefär en tredjedel av dessa.
Kontaktpersoner för media
Cajsa Toresten, samordnare
010-578 77 13
Skatteverkets presstjänst
010-574 89 60
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.