Datum: 2017-04-10
131 122622-17/112
Fi2017/01270/S1
Skatteverket avstyrker att den temporära lagen om särskild beräkning av vissa avgifter för enmansföretag utvidgas till att också omfatta aktiebolag och handelsbolag. Om förslaget ändå genomförs anser Skatteverket att vissa ändringar måste göras, se avsnitt 2.2.
Skatteverket bedömer att förslaget medför en kostnadsökning för verket av engångskaraktär med 2 600 000 kronor, medan de löpande kostnaderna bedöms komma att öka med 7 200 000 kronor per år.
Den gällande lagen (2016:1053) om särskild beräkning av vissa avgifter för enmansföretag under åren 2017 – 2021 gäller enbart för enskilda näringsidkare. I nuvarande lag finns ett stort antal detaljerade krav avseende bl.a. olika tidpunkter tidsgränser, belopp och tidigare anställningar. Denna lag beräknas omfatta 10 000 arbetsgivare.
Den utvidgning som nu föreslås fr.o.m. 1 januari 2018 innebär att det är nödvändig att definiera vilka aktiebolag och handelsbolag som ska anses vara s.k. enmansföretag. Den först anställda får inte vara delägare eller företagsledare i enmansföretaget och inte heller närstående till en sådan person. Vidare införs också regler för att förhindra att reglerna missbrukas genom att t.ex. flytta anställda mellan verksamheter inom samma närståendekrets. Vidare begränsas nedsättningen på så sätt att företag i intressegemenskap ska ses som endast en arbetsgivare vid tillämpningen av reglerna om nedsättning av arbetsgivaravgifterna.
Den föreslagna utvidgningen beräknas omfatta ca 40 000 arbetsgivare.
Redan idag finns ett antal undantag och särregler vad gäller arbetsgivaravgifterna. De föreslagna reglerna för nedsättning av arbetsgivaravgifterna för den först anställda av aktiebolag och handelsbolag ökar komplexiteten ytterligare vid betalning av arbetsgivaravgifter. Förutom avgiftsreglerna ska arbetsgivarna även ha kännedom om vilka statliga stöd av mindre betydelse som fåtts och i så fall omfattningen av dessa stöd, eftersom detta påverkar möjligheten att få sänkta arbetsgivaravgifter enligt de föreslagna reglerna. Sammantaget innebär detta att de administrativa kostnaderna ökar både för arbetsgivarna och Skatteverket.
De föreslagna reglerna ökar risken för att arbetsgivarna kommer att göra omedvetna fel och medför också att risken för fusk ökar. Dessutom utökas gruppen som avviker från enhetligt och neutralt uttag av arbetsgivaravgifter med ytterligare 40 000 arbetsgivare.
Om förslaget ändå genomförs anser Skatteverket att lagen bör förtydligas på det sätt som redovisas under avsnitt 2.2. här nedan.
6 § första stycket 2 - Ingen nedsättning vid flyttning av den anställde
I författningskommentaren till 6 § (s. 30) framgår att det inte ska vara möjligt att komma i åtnjutande av nedsättning genom att flytta anställda mellan verksamheter inom samma närståendekrets. Detsamma nämns i avsnitt 4.3.1 tredje sista stycket.
Detta formuleras på följande sätt i 6 § första stycket 2, första strecksatsen:
”…. eller har bedrivits av samma arbetsgivare eller någon närstående till arbetsgivaren, …..”
Punkten 2 reglerar arbetsgivare som är aktiebolag eller handelsbolag.
Skatteverket anser inte att formuleringen i 6 § första stycket 2, första strecksatsen, täcker det som beskrivs i författningskommentaren och brödtexten. Det finns nämligen inte någon närstående till arbetsgivaren utan bara närstående till arbetsgivarens delägare. Det finns därför behov av att förtydliga lagtexten för att täcka in även fallen där den anställde tidigare har varit anställd av närstående eller den närståendes bolag. Detta kan göras t.ex. genom följande skrivning:
”…. eller har bedrivits av samma arbetsgivare eller någon närstående till fysisk person som, direkt eller indirekt, äger del i enmansföretaget, ….”
Skatteverket bedömning är att detta är ett svårkontrollerat område då det finns många olika villkor som ska vara uppfyllda för att arbetsgivaren ska kunna få avgiftssänkningen. Verket har gjort antagande om att det kommer att krävas olika kontroller för att kontrollera efterlevnaden av reglerna.
Skatteverket uppskattar engångskostnaderna för registrering som arbetsgivare m.m. till 2 300 000 kronor. Den årliga kostnaden för kontroll av att den som i arbetsgivardeklaration redovisar en lägre avgift för den först anställda kommer att uppgå till 7 200 000 kronor.
Kostnaden för Skatteverkets anpassning av IT-stöd uppskattas till 300 000 kronor engångsvis.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.