Datum: 2017-05-02
131 99013-17/112
Ju 2017/02026/L7
Skatteverket tillstyrker förslaget.
Skatteverket lämnar en synpunkt nedan som avser förutsättningarna för elektroniskt utlämnande av uppgifter till Migrationsverket.
Förslaget i promemorian innebär bl.a. att Migrationsverket får ha direktåtkomst till vissa uppgifter i Skatteverkets beskattningsdatabas. Något krav på att Migrationsverket ska ha sådan åtkomst finns dock inte utan informationsöverföringen kan också ske genom utlämnande på medium för automatiserad behandling. Genom HFD 2015 ref. 61 får skiljelinjen mellan utlämnande via direktåtkomst resp. utlämnande på medium för automatiserad behandling anses klarlagd.
I lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet finns ingen reglering avseende utlämnande av uppgifter till andra myndigheter på medium för automatiserad behandling. Avsaknaden av en sådan reglering innebär enligt Skatteverkets uppfattning att det ankommer på myndigheten att själv avgöra när utlämnande till andra myndigheter kan ske på
detta sätt.
Skatteverket räknar med, för det fall förslaget i promemorian blir författning, att bygga en
teknisk lösning som innebär att relevanta uppgifter lämnas ut till Migrationsverket genom utlämnande på medium för automatiserad behandling. Tillgängligheten till den i skrivelsen utpekade informationen blir lika god som vid en direktåtkomst men olägenheter med ökade risker för registrerades personliga integritet samt onödig uppkomst av allmänna handlingar hos
Migrationsverket p.g.a. s.k. överskottsinformation undviks.
Behovet av en sekretessbrytande bestämmelse för Migrationsverkets åtkomst till information från beskattningsdatabasen tillgodoses genom den föreslagna bestämmelsen i 7e § förordning om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet. Bestämmelsen fyller sin funktion oavsett om utlämnandet sker via direktåtkomst eller på något annat sätt.
I promemorian görs bedömningen att det initialt kommer att uppkomma vissa kostnader hos bl.a. Skatteverket för att skapa den föreslagna direktåtkomsten för Migrationsverket. När direktåtkomsten väl är upparbetad torde dock marginalkostnaden för själva hämtningen, enligt utredningen, vara minimal. På sikt, anförs det i promemorian, kommer direktåtkomsten innebära kostnadsbesparingar för myndigheterna genom att den administrativa bördan minskar
och informationsutbytet blir effektivare.
Skatteverket har, i andra sammanhang se SOU 2016:91 och SOU 2015:73, beräknat att kostnader
för utveckling och systemanpassning för att åstadkomma en direktåtkomst för Migrationsverkets uppgår till 1 320 000 kr. Skatteverket utgår ifrån att myndigheten kompenseras för denna kostnad.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.