Datum: 2019-04-15
Dnr/målnr/löpnr:
202 98283-19/112
Fi2019/00542/S2
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen. Synpunkterna gäller
Skatteverkets kostnader av engångskaraktär uppgår till cirka 5,6 miljoner konor. Skatteverket begär kompensation för sina ökade kostnader.
De nya bestämmelserna om avropslager kommer att innebära att ytterligare uppgifter ska lämnas i den periodiska sammanställningen. Bestämmelserna om avropslager är frivilliga för företagen att använda sig av. Skatteverket föreslår därför att denna möjlighet kombineras med ett krav på att lämna den periodiska sammanställningen i elektronisk form. En rätt för medlemsstaterna att införa krav på elektroniskt uppgiftslämnande följer av artikel 263.2 i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet. Skatteverket föreslår att ett sådant krav införs som ett nytt fjärde stycke i 35 kap. 2 § skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL, med följande lydelse:
Den som ska redovisa överföring av en vara till avropslager enligt tredje stycket ska lämna den periodiska sammanställningen i elektronisk form.
En sådan reglering bidrar till en ökad digitalisering och minskad pappershantering. Enligt Skatteverkets bedömning kommer de nya reglerna om avropslager i första hand att beröra större företag som redan i hög utsträckning lämnar den periodiska sammanställningen genom filöverföring.
Det register som ska föras enligt 39 kap. 14 a § SFL kommer att tjäna som underlag vid kontroll av att uppgiftsskyldigheten i mervärdesskattedeklarationen och den periodiska sammanställningen har fullgjorts. Skatteverket kan dock även behöva kontrollera att registret som sådant uppfyller de krav som följer av artikel 54a i rådets genomförandeförordning (EU) nr 282/2011 och att uppgifterna i registret i sig är tillförlitliga. Skatteverket föreslår därför att 41 kap. 2 § första stycket SFL kompletteras med en ny punkt 8 av följande lydelse:
8. att den som överför en vara till eller från ett avropslager har fullgjort sina skyldigheter enligt 39 kap. 14 a §.
Den föreslagna bestämmelsen i 5 kap. 2 e § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, är svårläst och har fått en något annorlunda utformning än motsvarigheten i artikel 36a i mervärdesskattedirektivet. För att uppnå en bättre överensstämmelse med lydelsen i mervärdesskattedirektivet och även göra bestämmelsen något mer lättläst föreslår Skatteverket att den uttryckliga definition av mellanman (förmedlande verksamhetsutövare) som finns i artikel 36a.3 i direktivet även införs som ett tredje stycke i ML. Första och tredje stycket i bestämmelsen skulle därmed få följande lydelse:
Vid flera på varandra följande omsättningar av samma vara, med en transport av varan från ett EU-land till ett annat EU-land direkt från den första leverantören till den sista köparen i kedjan, ska transporten hänföras till den omsättning som görs till mellanmannen.
Med mellanman avses en leverantör i kedjan, annan än den första leverantören, som transporterar eller låter transportera varorna.
Skatteverkets kostnader av engångskaraktär uppgår till cirka 5,6 miljoner konor. Av beloppet avser 4,3 miljoner kronor systemutveckling, informationsutbyte samt handläggningsstöd och 1,3 miljoner kronor kostnader för intern och extern information samt åtgärder för kontroller i ett inledande skede. Skatteverkets löpande kostnader för systemunderhåll och kontroll beräknas inte öka med anledning av förslaget.
Skatteverket begär kompensation för sina ökade kostnader.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.