Datum: 2020-12-21
Dnr/målnr/löpnr:
8-652152
Fi2020/04880
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på Förslag till förordning om omställningsstöd för augusti-december 2020.
Skatteverket föreslår en ändrad lydelse av 6 § första stycket 5 under den förutsättningen att de föreslagna lydelserna i 6 § första stycket 5 och 6 är att anse som oförenliga. Skatteverket föreslår också att kategorin små företag enligt definitionen i bilaga 1 till kommissionens förordning om statsstöd (EU 651/2014) av den 17 juni 2014 inte bör införas som ett nytt andra stycke i 12 §.
För det fall 12 § andra stycket kommer att bli gällande förordning föreslår Skatteverket att 12 § tredje stycket bör kompletteras med en justeringsregel avseende räkenskapsår som är kortare eller längre än 12 månader. Dessutom bör 12 § förtydligas med ett nytt fjärde stycke som anger hur en koncern ska definieras och hur bedömningen som ska ske enligt paragrafens andra och tredje stycke ska göras för en koncern.
Därutöver lämnas också några kommentarer av teknisk natur.
Skatteverket kommer i stort att kunna hantera det nya stödet inom befintliga IT-lösningar. Skatteverket har i särskild ordning lämnat kostnadsuppskattningar för omställningsstöden.
Skatteverket tillstyrker att förslagen genomförs.
Skatteverket föreslår dock materiella ändringar i 6 § 5 och 12 § Förslag till förordning om omställningsstöd för augusti-december 2020, se avsnitt 2.1 och 2.2.
Skatteverket önskar också förtydliganden av 6 § första stycket 6, finansiella företag och 12 §, se avsnitt 2.3.1-2.3.4.
Därutöver lämnas några kommentarer av teknisk natur, se avsnitt 2.3.5 och 2.3.6.
I förslag till förordning om omställningsstöd för augusti-december 2020 finns en bestämmelse i 6 § som anger ett antal krav för att omställningsstöd ska kunna lämnas. Av förslaget framgår i punkt 5 och punkt 6 att;
”5. företaget har gjort vad som skäligen kan krävas för att uttömma möjligheterna till försäkringsersättning, skadestånd och liknande ersättning samt annat statligt stöd för sådan förlorad omsättning eller sådana kostnader som stödet beräknas på,
Av 6 § första stycket 5 framgår att ett företag ska ha gjort vad som skäligen kan krävas för att uttömma möjligheterna till bl.a. erhålla statligt stöd för förlorad omsättning eller sådana kostnader som stödet beräknas på.
Samtidigt framgår det av 6 § första stycket 6 att omställningsstöd inte får lämnas om företaget har mottagit annat statligt stöd för sådana fasta kostnader som stödet beräknas på.
Skatteverket utgår från att de kostnader som avses i femte punkten respektive sjätte punkten är samma kostnader, dvs. de fasta kostnaderna som stödet beräknas på. Skatteverket uppfattar villkoren i dessa punkter som oförenliga. Företaget måste ha uttömt möjligheten till annat statligt stöd för sådana kostnader som stödet beräknas på för att ha rätt till detta stöd. Om företaget har fullgjort detta villkor har de samtidigt diskvalificerat sig från stöd genom sjätte punkten.
I det fall detta inte är avsikten föreslår Skatteverket en ändring av 6 § första stycket 5.
Skatteverkets förslag
Skatteverket föreslår att 6 § första stycket 5 ges följande innehåll;
”företaget har gjort vad som skäligen kan krävas för att uttömma möjligheterna till försäkringsersättning, skadestånd och liknande ersättning samt annat statligt stöd för sådan förlorad omsättning som stödet beräknas på.”
I förslag till förordning om omställningsstöd för augusti-december 2020 finns en bestämmelse i 12 § som anger hur beräkningsformeln för omställningsstöd ser ut. Av förslaget framgår att;
”Omställningsstöd ges med ett belopp som motsvarar en andel av företagets fasta kostnader för stödperioden. Andelen fasta kostnader för stödperioden beräknas som den procentuella nedgången i nettoomsättning för stödperioden jämförd med referensperioden, multiplicerad med 0,7. Andelen fasta kostnader ska alltså beräknas enligt följande formel:
((nettoomsättningen för referensperioden – nettoomsättningen för stödperioden) / nettoomsättningen för referensperioden) × 0,7
Om företaget tillhör kategorin små företag enligt bilaga I till kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, får andelen fasta kostnader för stödperioden i stället beräknas som den procentuella nedgången för stödperioden jämförd med referensperioden, multiplicerad med 0,75.
Vilken kategori företaget tillhör enligt andra stycket ska bedömas med utgångspunkt i det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 maj 2020.
Om stöd enligt första eller andra stycket för en stödperiod uppgår till minst 100 000 kronor, ges omställningsstöd även för administrativa kostnader som uppkommit med anledning av ansökan om omställningsstöd för den stödperioden. Sådant stöd ges med högst 10 000 kronor per stödberättigat företag och stödperiod som stöd beviljas för.”
I 12 § har ett nytt andra stycke införts som innebär att kategorin små företag kan få ett marginellt högre stöd genom att beräkningsformeln får multipliceras med 0,75 istället för 0,70.
Ett införande av en ytterligare beräkningsformel som endast gäller små företag enligt definitionen i bilaga 1 till kommissionens förordning om statsstöd (EU 651/2014) av den 17 juni 2014 ökar komplexiteten i ett redan komplext regelverk. Detta kan befaras leda till svåra avvägningar och bedömningar med hänsyn till de berörda artiklarnas komplexitet. Här bör det särskilt framhållas komplexiteten i artikel 5 i bilaga 1 avseende beräkningen av antal sysselsatta personer. Antalet sysselsatta personer ska beräknas till antalet årsarbetskrafter, dvs. antalet personer som på heltid arbetat i företaget eller för företagets räkning under hela referensåret. Det arbete som utgörs av personer som inte har arbetat hela året, som har arbetat deltid, oberoende av varaktighet, eller som utfört säsongsarbete ska beräknas som delar av årsarbetskrafter.
För företag som upprättar ett förenklat årsbokslut eller ett årsbokslut föreligger det enligt 6 kap. 4 och 6 §§ bokföringslagen inget krav på att ta fram sådana uppgifter. Utifrån de aspekter som Skatteverket har att beakta och med hänsyn till den administrativa bördan och merkostnaden för företag att ta fram dessa uppgifter, bör förslaget vägas mot den marginella fördel som den högre multiplikatorn kan ge sådana företag.
Skatteverkets förslag
Med hänsyn till ovanstående föreslår därför Skatteverket att andra stycket tas bort och att endast den lägre multiplikatorn 0,70 i beräkningsformeln ska tillämpas för samtliga företag.
Skatteverket redovisar här önskemål om förtydliganden, se avsnitt 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, och 2.3.4 samt några författningskommentarer av teknisk natur, se avsnitt 2.3.5 och 2.3.6.
För att omställningsstöd ska få lämnas krävs enligt 6 § första stycket 6 även att;
”företaget inte har mottagit annat statligt stöd för sådana fasta kostnader som stödet beräknas på, …”
Skatteverket uppfattar regeln som att den gäller för stöd avseende sådana fasta kostnader som är uppräknade i 13 §. Det räcker att ett företag erhållit en enda krona i stöd för en sådan kostnad för någon av perioderna för att inte ha rätt till stöd. Av Finansdepartementets promemoria Omställningsstöd till företag som fått minskad omsättning på grund av coronaviruset Fi2020/02322/S2 s.48 framgår det att de i förordningen uppräknade fasta kostnaderna är uttömmande.
En anskaffning av en anläggningstillgång är inte specifikt uppräknad som en fast kostnad i 13 §. Den som erhållit ett stöd för att anskaffa en anläggningstillgång bör enligt Skatteverket inte enbart av den anledningen mista rätten till omställningsstöd. Däremot är den periodiserade kostnadsföringen i form av värdeminskningsavdrag av anläggningstillgången uppräknad i de fasta kostnaderna som utgör underlag för stödet. I det fall värdeminskningsavdraget inte innehåller någon del som kan hänföras till stödet anser Skatteverket att 6 § första stycket 6 inte blir tillämplig. Är regeln tänkt att tillämpas i enlighet med detta anser Skatteverket att det ska framgå av förordningsmotiven. Oavsett om så är fallet eller inte så måste bestämmelsen förtydligas i förordningsmotiven för att underlätta en korrekt tillämpning för såväl företag, revisorer och Skatteverket.
Kan ett företag undvika en tillämpning av 6 § första stycket 6 genom att i sin beräkning av stödet inte räkna med en sådan fast kostnad som det andra statliga stödet är avsett att täcka? Även detta måste tydliggöras i förordningsmotiven.
Av meddelande från kommissionen ”Tillfällig ram för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av Covid-19” (konsoliderad version) punkt 20 a framgår att finansiella företag inte omfattas av detta statsstöd, jfr även kommissionens meddelande SA.58822 (2020/N) punkt 2.6. Skatteverket anser att det för tydlighetens skull är bra om detta berörs i motiven till förordningen.
På sidan 19 i remisspromemorian redogörs för hur bedömningen ska göras för att avgöra om ett företag tillhör kategorin små företag. Längst ned i detta stycke framgår att ”Ingår företaget i en koncern bör koncernen som helhet uppfylla kraven för den högre stödnivån.”
Det kan uppfattas som otydligt vad som menas med ”koncernen som helhet”. Ska bedömningen ske för koncernen som en enhet utifrån en upprättad koncernredovisning eller ska bedömningen göras av samtliga företag för sig inom koncernen där varje enskilt företag inom koncernen ska tillhöra kategorin små företag? Skatteverket anser att detta måste tydliggöras.
För att detta krav ska kunna beaktas anser Skatteverket att det måste framgå av 12 § i förordningen och av förordningsmotiven. Det bör även framgå av 12 § förordningen hur en koncern ska definieras och hur bedömningen som ska ske enligt andra och tredje stycket ska göras för koncernen.
I det fall avsikten är att bedömningen av uttrycket ”koncernen som helhet” ska ske för koncernen som en enhet utifrån en upprättad koncernredovisning anser Skatteverket att ett nytt fjärde stycke i förordningens 12 § införs med följande lydelse:
Skatteverkets förslag
”Om företaget ingår i en koncern av sådant slag som anges i 1 kap. 4 § årsredovisningslagen (1995:1554) gäller vad som anges om bedömningen av vilken kategori företaget tillhör enligt andra och tredje styckena för hela koncernen som sådan.”
I det fall avsikten är att bedömningen av uttrycket ”koncernen som helhet” ska ske för varje enskilt företag i koncernen där samtliga företag var för sig måste uppfylla kravet och det oaktat att koncernen utifrån en upprättad koncernredovisning är en större koncern anser Skatteverket att ett nytt fjärde stycke i förordningens 12 § införs med följande lydelse:
Skatteverkets förslag
”Om företaget ingår i en koncern av sådant slag som anges i 1 kap. 4 § årsredovisningslagen (1995:1554) gäller vad som anges om bedömningen av vilken kategori företaget tillhör enligt andra och tredje styckena för samtliga enskilda företag i koncernen.”
Av 12 § tredje stycke framgår att företaget ska bedöma vilken kategori företaget tillhör med utgångspunkt i det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 maj 2020.
Bedömningen av om företaget tillhör kategorin små företag enligt bilaga 1 statsstödsförordningen ska göras utifrån en fastslagen beloppsgräns avseende omsättning eller balansomslutning för ett räkenskapsår. I det fall kategorin små företag ska vara kvar bör detta stycke kompletteras med en justeringsregel avseende räkenskapsår som är kortare eller längre än 12 månader.
I rutan Promemorians förslag
I rutan Promemorians förslag s.17, åttonde stycket anges följande:
” Om det sökta beloppet överstiger 1 miljon kronor eller företaget är verksamt inom sektorerna för primär jordbruksproduktion, vattenbruk eller fiske och det sökta beloppet överstiger 100 000 kronor, ska företaget även lämna sådan ytterligare information som statsstödsregelverket kräver.”
Om det sökta beloppet för företag inom primär jordbruksproduktion eller fiskeri- och vattenbrukssektorn överstiger 100 000 kronor eller om det sökta beloppet för övriga företag överstiger 1 miljon kronor, ska företaget även lämna sådan ytterligare information som statsstödsregelverket kräver.
Skälen för promemorians förslag
Under Skälen på s.19 i remisspromemorian är definitionen av små företag att det omfattar företag som sysselsätter färre än 50 personer och vars omsättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år.
I det fall regeln inte tas bort anser Skatteverket att det angivna beloppet i euro bör anges till ett bestämt belopp i svenska kronor i förordningsmotiven för att förenkla tillämpningen. I annat fall kommer gränsbeloppet variera beroende på vilket räkenskapsår företaget har haft eftersom kursen mellan euro och svenska kronor är flytande.
Under Skälen för promemorians förslag anges vidare, sista stycket på s. 19, följande:
”Enligt det tillfälliga ramverket måste medlemsstaterna inom 12 månader från beviljandet offentliggöra relevant information om varje individuellt stöd över 100 000 euro. Detsamma gäller stöd över 10 000 euro till företag inom primär jordbruksproduktion-, fiskeri- och vattenbrukssektorerna.”
Skatteverket föreslår att andra meningen skrivs enligt följande:
Detsamma gäller stöd över 10 000 euro till företag inom primär jordbruksproduktion samt företag inom fiskeri- och vattenbrukssektorn.”
Under Skälen för promemorians förslag, första stycket på s. 20 anges bl.a. följande:
”För att förenkla hanteringen bör dock beloppen i förordningen uttryckas i svenska kronor. Gränserna bör därför vara 1 miljon kronor respektive 100 000 kronor för företag inom sektorerna för primär jordbruksproduktion och fiskeri och vattenbruk.”
Skatteverket föreslår att andra meningen skrivs enligt följande:
Gränsen för företag inom primär jordbruksproduktion samt fiskeri- och vattenbrukssektorn bör därför vara 100 000 kronor. För övriga företag bör gränsen vara 1 miljon kronor.
I andra styckets sista mening på s. 21 anges följande:
”Stödet kan dock högst vara 30 miljoner kronor eller ett belopp som motsvarar den nominella nedgången i nettoomsättningen för de två stödperioderna.”
Skatteverket uppfattar att med ”den nominella nedgången i nettoomsättningen” är avsikten att hänvisa till den beloppsmässiga begränsning av stödet som framgår av 18 §. Skatteverket anser att mening bör ha följande lydelse:
Skatteverkets förslag
”Stödet kan dock högst vara 30 miljoner kronor eller ett belopp som motsvarar den nominella nedgången i bruttoresultatet för de två stödperioderna jämfört med referensperioderna”
Skatteverket kommer i stort att kunna hantera det nya stödet inom befintliga IT-lösningar. Skatteverket har i särskild ordning lämnat kostnadsuppskattningar för omställningsstöden.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.