Datum: 2022-10-24
8-1789595
Fi2022/02194
Skatteverket tillstyrker att förslaget genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslaget. Synpunkterna gäller främst Skatteverkets uppgiftsskyldighet och underrättelser från Lantmäteriet till Skatteverket.
2 kap. 9 § förslaget till förordning om bostadsrättsregister
Av den föreslagna paragrafen följer att Skatteverket ska underrätta Lantmäteriet om uppgifter från folkbokföringsdatabasen för att bostadsrättsregistret ska kunna tillföras uppgifter enligt 2 kap. 4 och 5 §§ i den föreslagna förordningen om bostadsrättsregister.
Innehållet i Skatteverkets folkbokföringsdatabas följer av 2 kap. 2-5 §§ lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet (”FdbL”). Uppgifterna i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet sekretessregleras i 22 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det bör därför i det fortsatta arbetet dels klargöras om den föreslagna uppgiftsskyldigheten enligt 10 kap. 28 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är avsedd att vara sekretessbrytande samt vilka uppgifter underrättelseskyldigheten avser.
Skatteverket noterar att det på s. 240 i betänkandet förs ett resonemang om att registret ska tillföras uppgift om samordnings- eller organisationsnummer, namn samt postadress. Det bör i det fortsatta arbetet utredas om informationsbehovet i huvudsak kan tillgodoses med stöd av 2 kap. 8 § FdbL. Av betänkandet framgår också, på samma sida, att man i framtiden kan komma att behöva behandla uppgifter om civilstånd. Skatteverket noterar att denna typ av personuppgifter inte finns med i uppräkningen i 2 kap. 4 § i den föreslagna förordningen om bostadsrättsregister och att detta är en fråga som kan behöva utredas vidare. Jfr. preciseringen i 64 och 74 §§ förordningen (2000:308) om fastighetsregister.
Skatteverket ställer sig tveksamt till förslaget att Lantmäteriet ska få meddela närmre föreskrifter om underrättelsen enligt 2 kap. 9 § i förslaget till förordning om bostads-rättsregister. Skatteverket anser att detta är någonting som Lantmäteriet och Skatteverket gemensamt behöver komma överens om. Ett alternativ är att i den föreslagna förordningen ta med en bestämmelse om att Lantmäteriet efter samråd med Skatteverket får meddela föreskrifter om den underrättelse som avses i 2 kap. 9 § i den föreslagna förordningen om bostadsrättsregister.
4 kap. förslaget till förordning om bostadsrättsregister
Av 2 kap. 5 § i den föreslagna lagen om bostadsrättsregister följer att personuppgifter får lämnas ut på medium för automatiserad behandling. Rubriken till det föreslagna 4 kap. i förordningen om bostadsrättsregister lyder ”Utlämnande av uppgifter”. I 4 kap. 1 § i den föreslagna förordningen om bostadsrättsregister anges sedan att vissa uppgifter inte får behandlas. Om avsikten med förordningsbestämmelserna i 4 kap. är att begränsa de uppgifter som får lämnas ut på medium för automatiserad behandling, och inte begränsa behandlingen av uppgifterna som sådana, bör detta också komma till uttryck i författningstexten, jfr. betänkandetexten på s. 307 där det förs ett resonemang om utlämnande av uppgifter. Motsvarande gäller även t.ex. 4 kap. 3 § i den föreslagna förordningen om bostadsrättsregister.
Vidare noterar Skatteverket att uppgifter i bostadsrättsregistret om enskildas personliga förhållanden ska omfattas av viss sekretess. Den förslagna sekretessbestämmelsen har ett rakt skaderekvisit och huvudregeln kommer att vara offentlighet. I bostadsrättsregistret kan komma att behandlas uppgifter om den enskildes ekonomi, se 2 kap. 6 § 4 i förslaget till förordning om bostadsrättsregister, uppgifter som typiskt sett kan anses känsliga. Sekretessbestämmelsens utformning kan behöva utredas vidare i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
5 kap. 5 § förslaget till förordning om bostadsrättsregister
Utredningen har föreslagit att Lantmäteriet ska underrätta Skatteverket när en uppgift om bostadsrättshavare i bostadsrättsregistret ändras (5 kap. 5 § förslaget till förordning om bostadsrättsregister). Skatteverket ser utöver detta ett behov av att underrättas om bostadsrättsföreningens organisationsnummer, den beteckning föreningen använder på lägenheten, tidigare ägares personnummer eller samordningsnummer, andel som tidigare bostadsrättshavare innehade, typ av fång, tidpunkt för övergång samt, i förekommande fall, köpeskilling, för att kunna stämma av mot uppgifterna i den ingivna kontrolluppgiften.
Vilka uppgifter som får behandlas i beskattningsdatabasen följer av 2 kap. 2-4 a §§ lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet och 2 § förordningen (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet. Det bör i det fortsatta arbetet övervägas om det i 2 § förordningen (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet bör föras in en ny punkt som utvisar Skatteverkets rätt att behandla uppgifter från det föreslagna registret.
2 kap. 1 § förslaget till lag om bostadsrättsregister
Den föreslagna lagtexten korresponderar inte med författningskommentaren (s. 401 i betänkandet) eller med hur övriga, liknande, bestämmelser i den föreslagna lagen formuleras. Skatteverket förmodar att det rör sig om ett skrivfel och föreslår att bestämmelsen får följande lydelse:
Den statliga lantmäterimyndigheten ska för de ändamål som anges i 3 och 4 §§ föra ett register som kallas bostadsrättsregistret.
Regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela föreskrifter om vilka uppgifter som ska ingå i registret och om vem som utöver den statliga lantmäterimyndigheten kan föra in och ta bort uppgifter i registret.
Skatteverket bedömer att eventuell systemutveckling för att ta emot och lagra uppgifter från bostadsrättsregistret, samt arbetet med att förse bostadsrättsregistret med uppgifter från folkbokföringsdatabasen, ryms inom befintliga anslag.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.