1 Sammanfattning
Skatteverket har inget att invända mot att förslagen genomförs. Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslagen.
Skatteverket vill särskilt framhålla följande synpunkter:
- Det behövs ett klargörande i lag beträffande att sådana inkomster som omfattas av förslaget inte ska beskattas på något annat sätt hos andelsägaren.
- Det kan ifrågasättas om det inte behövs en kompletterande bestämmelse med förebild i det som idag gäller för samma eller likartad verksamhet, och som innebär att en andelsägare inte upphör att anses vara verksam i betydande omfattning enligt förslaget så länge denne genom t.ex. anställning ges rätt till särskild vinstandel genom ett nybildat företag i samband med att en ny fond etableras.
- Utformningen av 57 kap. 37-40 §§ inkomstskattelagen (1999:1229), IL, och samspelet med bestämmelserna i 57 kap. 4 § och 5-6 §§ IL bör ses över.
- Lagtexten bör förtydligas så att det klart framgår att en andelsägare kan anses verksam i betydande omfattning även i ett indirekt ägt fåmansföretaget eller fåmanshandelsbolag.
- Det bör förtydligas om kravet på egen eller närståendes anställning i förslag till 57 kap. 37 § IL gäller för respektive beskattningsår.
- Den längre karensperioden på tio beskattningsår bör även gälla vid tillämpningen av den utvidgade fåmansföretagsdefinitionen i 57 kap. 3 § IL.
- Det bör förtydligas vad som avses med att rätten till vinst mer än obetydligt överstiger företagets andel av utfäst kapital i förslag till 57 kap. 37 § IL mot bakgrund av olika uttalanden i promemorian.
- Det bör förtydligas om avsikten med förslaget är att en andelsägares förvärv av andelar i ett börsnoterat företag genom ett eget fåmansföretag ska kunna omfattas av förslaget.
- Det bör förtydligas om det kan uppstå situationer där samma person samtidigt kan inneha några andelar av samma slag och sort som är kvalificerade med stöd i de allmänna bestämmelserna, och några som är kvalificerade enligt förslaget.
- Det bör förtydligas vilka övriga krav som gäller enligt Lag (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, LAIF, eller motsvarande regelverk i ett annat land, för den som ska tillämpa de föreslagna bestämmelserna.
- Det bör regleras att kontrolluppgift ska lämnas med avseende på sådana innehav som förslaget tar sikte på.
- Övergångsbestämmelser bör införas.
Det högre takbelopp som föreslås kan förväntas leda till vissa beteendeförändringar. Detta medför att den offentligfinansiella effekten blir lägre vid ikraftträdandet än vid en statisk beräkning, dels eftersom mindre belopp totalt sett kan förväntas komma att tjänstebeskattas, dels eftersom beskattningstidpunkten kan komma att senareläggas.
Förslaget bedöms ge upphov till marginella engångskostnader för Skatteverkets avseende utveckling av formulär och it-system samt en kostnadsbesparing om 2,35 miljoner kronor årligen för minskad processföring.
Läs hela remisssvaret:
Remissvar på Utredningen om beskattning av viss avkastning från riskkapitalfonder
Pdf, 200 kB.