Datum: 2016-11-07
131 491035-16/111
Sammanfattning
Den 2 maj är lagstadgad tid för att lämna in Inkomstdeklaration 1 för fysiska personer och dödsbon.
Den som i en näringsverksamhet hjälper deklarationsskyldiga att upprätta inkomstdeklarationer har möjlighet att få anstånd. Det innebär att de därmed får lämna sina kunders Inkomstdeklaration 1 successivt under en period mellan 2 maj och 15 juni enligt en av Skatteverket beslutad leveransplan.
1 Leveransplan vid byråanstånd - allmänt
Den som i en näringsverksamhet hjälper deklarationsskyldiga med att upprätta inkomstdeklarationer får ansöka om byråanstånd hos Skatteverket. Bestämmelserna om byråanstånd regleras numera i 36 kap. 3 § SFL. Anstånd får beviljas längst till och med den 15 juni.
När SFL tillämpades på inkomstdeklarationer första gången den 1 november 2013, upphörde möjligheten att få s.k. byråanstånd för Inkomstdeklaration 2, Inkomstdeklaration 3 och Inkomstdeklaration 4. Möjligheten att bevilja annan juridisk person än ett dödsbo s.k. enskilt anstånd kvarstår, men då bara om det finns synnerliga skäl, 36 kap. 4 § SFL.
Det är ur likformighetssynpunkt viktigt att tidsangivelserna och procentsatserna som framgår nedan tillämpas i hela landet. Lika tillämpning i hela landet underlättar också såväl information externt som administrationen på skattekontoren. Tidsangivelser och procentsatser ska därför gälla i hela landet.
Om deklarationerna lämnas elektroniskt kan tidsåtgången för skattekontorens datafångst förkortas. Möjligheterna att bevilja anstånd utan att detta försenar handläggarnas arbete är i dessa fall väsentligt större. En mer generös tidsplan bör därför medges om uppgifterna lämnas elektroniskt.
En förutsättning för de mer generösa tidsplanerna för byråanstånd är att samtliga deklarationsblanketter som omfattas av möjligheten att lämnas elektroniskt lämnas så. Detta gäller alltså inte bara s.k. SRU-uppgifter utan samtliga deklarationsuppgifter, även huvudblanketter och K- och T-bilagor. Ombud kan lämna alla deklarationer elektroniskt om den deklarationsskyldige har ansökt om registrering av deklarationsombud.
Bilagor lämnas elektroniskt genom Skatteverkets filöverföringstjänst. Huvudblanketter lämnas elektroniskt genom Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.
2 Leveransplaner 2017
Vid deklarationstidpunkten 2 maj 2017 ska följande datum och procentsatser gälla för leveranserna av deklarationerna:
Leveransplan när allt, dvs. även huvudblanketterna, lämnas elektroniskt
15 juni 100 %
Leveransplan när huvudblanketten lämnas på papper men allt annat (inkl. byråanståndsansökan) lämnas elektroniskt
31 maj 75 %
15 juni 25 %
Leveransplan när något utöver huvudblanketterna lämnas på papper
2 maj 50 %
15 maj 50 %
3 Restriktivitet för deklaranter som tidigare lämnat deklaration för sent
För deklaranter som under de senaste åren, utan godtagbar förklaring, varit försenade med deklarationsinlämnandet bör anstånd enligt tidsplan inte medges. I stället bör ett lämpligt avpassat individuellt anstånd medges.
4 Byråer som inte följer beslutad tidsplan
Om den som ska lämna deklarationshjälpen har misskött tidigare anstånd, får anstånd vägras.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.