Du kan kontakta oss genom att ringa, mejla, chatta eller besöka något av servicekontoren. Här hittar du också adresser dit du skickar blanketter och länkar till våra sidor på sociala medier.
Här finns svar på frågor som många kontaktar oss om just nu.
Ärenden som gäller folkbokföring, till exempel byta namn, kan ta olika lång tid att få svar på. Det beror bland annat på om vi behöver utreda ärendet eller om du behöver ge oss mer information.
Har du fått ett beslut om debiterad preliminärskatt som du inte tycker är rätt? Då ska du ändra den genom att skicka in en ny preliminär inkomstdeklaration, enklast gör du detta via vår e-tjänst.
Du kan komma i kontakt med oss på flera olika sätt, till exempel via mejl eller telefon.
Du ska ha fått pappersdeklarationen senast den 15 april, men den finns också på Mina sidor.
Skatteåterbäringen betalas ut från den 9 april om du inte gjort några ändringar, eller från den 4 juni om du har ändrat något.
Använd våra mejlformulär eller ring till Skatteupplysningen för att få hjälp med dina frågor.
Om du har ett pågående ärende med en handläggare ska du ringa direkt till hen. Du hittar telefonnumret till handläggaren i brevet eller handlingen du fått från oss.
Skatteupplysningen har öppet helgfria vardagar klockan 8–16.
Om du befinner dig utanför Sverige kan du ringa till Skatteupplysningen på nummer:
Du kan logga in på Mina sidor för att se uppgifter om dig själv eller ditt företag. Därifrån når du alla våra e-tjänster.
Här har vi samlat alla e-tjänster och blanketter för privatpersoner respektive företag.
Du kan begära ut allmänna handlingar och uppgifter från Skatteverket genom att fylla i vårt mejlformulär, ringa oss, besöka något av våra servicekontor eller skicka ett brev.
På servicekontoren får du hjälp med
Öppettiderna på våra servicekontor varierar. På Statens Servicecenters webbplats finns information om respektive kontors öppettider.
Skicka blanketter till den adress som står på blanketten. Står det inte någon adress skickar du till Skatteverkets postadress. Även brev och paket skickar du till Skatteverkets postadress.
Privatpersoner kan chatta med medarbetare från Skatteupplysningen vardagar kl. 9–15. Vår chattbot Skatti finns tillgänglig alla dagar i veckan dygnet runt.
Skatteverket finns i dag i fyra sociala medier: Facebook, Instagram, Linkedin och X (tidigare Twitter).
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.