Dnr. 8872-98/200
1. Inledning
Enligt lagen (1997:323) om statlig förmögenhetsskatt (SFL)¹, som trätt i kraft 1997-01-01 och tillämpas fr.o.m. 1998 års taxering, skall i princip samtliga på börs i sitt hemland inregistrerade aktier tas upp vid beräkningen av den skattepliktiga förmögenheten. Särskilda svårigheter uppstår dock vid bedömningen av vilka utländska marknadsplatser² som kan betecknas som börs.
Riksskatteverket (RSV) avser att med denna skrivelse ange vissa riktlinjer för tillämpningen av SFL i här berörda avseenden.
2. Allmänt om tillämpliga regler
Aktie i ett aktieslag som är inregistrerat vid börs i det land där aktiebolaget är hemmahörande är skattepliktig enligt 3 § första stycket p. 4 SFL. Enligt förarbetena (prop. 1996/97:117 s. 57), skall en utländsk aktie eller andel anses utgöra en förmögenhetsskattepliktig tillgång om den är noterad på ett med inregistrering på den s.k. A-listan jämförbart sätt i hemlandet . Vad som skall förstås med därmed jämförbart sätt och hur jämförelsen av listor skall göras har inte närmare angivits. Med "det land där bolaget är hemmahörande" får enligt RSV:s mening förstås det land där bolaget har sitt skatterättsliga hemvist, vilket i normalfallet får anses vara det land där bolaget är registrerat.
EG (numera EU) har på börsrättens område utfärdat tre direktiv som avser rätten att bedriva börsverksamhet, de s.k. börsdirektiven³. Dessa direktiv omfattar även de länder som anslutit sig till det s.k. EES avtalet, såsom t.ex. är fallet med Norge. Direktiven stipulerar vissa minimikrav som medlemsstaten skall införa i sin interna rätt. I huvudsak innebär dessa regler att marknadsplatsen skall vara auktoriserad, att det skall finnas regler om handel och listning (notering) av aktien/andelen, att prospekt skall upprättas i samband med noteringen samt att regler skall finnas som föreskriver sundhet i och möjlighet till genomsyn (s.k. transparancy) av den bedrivna handeln. Börsverksamheten, som skall vara öppen för medlemskap för envar som uppfyller kraven, skall vidare stå under tillsyn. Enligt EG-direktiven gäller därför att rätten att använda ordet börs (sv), exchange (eng), bourse (fr), bolsa (spa), Börse (ty) osv. skall vara förbehållen sådan marknadsplats som uppfyller minimikraven enligt direktiven och som erhållit auktorisation som börs.
De svenska reglerna överensstämmer i allt väsentligt med direktiven. I Sverige regleras börsverksamhet och därtill anknutna frågor i bl.a. lagen (1992:543) om börs och clearingsverksamhet, Finansinspektionens föreskrifter (t.ex. FFFS 1995:43 och 1995:59), aktiekontolagen (1989:827)4 och i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument.
För marknadsplatser inom EG-direktivens tillämpningsområde (EU- samt EES-området) bör enligt RSV:s åsikt beteckningen börs, i den mån den använts, kunna tas för godo i fråga om dess karaktär. Utanför unionen måste däremot en individuell bedömning göras av respektive marknadsplats och av de regler som omgärdar verksamheten.
För det fall marknadsplatsen utgör en med svenska förhållanden jämförbar börs så måste därutöver en bedömning göras av de listor som förekommer på börsen för att avgöra om enskild listas karaktär är sådan att den kan anses jämförbar med den s.k. A-listan på Stockholm Fondbörs.
>3. New markets (Nya marknader)
Vissa börser organiserar vad som ofta kallas för Nya marknaden (New market, Neue Markt, Nouveau Marché). Dessa kännetecknas av att handeln bedrivs av vissa utvalda marknadsgaranter (market-makers). I regel omfattas inte dessa listor av de krav som den aktuella börsen ställer på övriga listor, såsom krav på inregistrering, informationskrav, marknadsvärde m.m. Börsen tar som regel inte heller ansvar för hur handeln bedrivs. Dessa listor faller således normalt utanför de listor som kan anses utgöra en med den svenska A-listan jämförbar lista.
4. Utgångspunkter för bedömningen
Enligt RSV:s mening bör bedömningen av om marknadsplatsen, inregistreringsförfarandet och om den aktuella listan kan anses jämförbar med den s.k. A- listan, göras utifrån följande utgångspunkter.
4.1. Börs eller annan marknadsplats
1) För marknadsplatser inom EU/EES-området skall bedömningen av om fråga är om börs enligt svensk lagstiftning följa respektive lands kategorisering, om inte särskilda skäl föreligger. Av behörig tillsynsmyndighet auktoriserad börs utgör således i princip börs också med svenskt synsätt.
2) För platser utom EU/EES-området skall bedömningen av om fråga kan anses vara om börs göras enligt svensk lagstiftning och därutöver skall gälla att
a) i förekommande fall det aktuella landets inhemska lagstiftning och kategorisering följs (legal status som börs eller annan marknadsplats)
b) fråga därutöver vara om lagreglerad verksamhet (lag om börs och clearingverksamhet eller motsvarande)
c) platsen skall ha regler som uppfyller grundläggande krav på genomsyn och sundhet i handeln
d) marknadsplatsen skall ha regler om handel, listning (officiell notering), medlemskap (eller motsvarande), inregistrering av aktier (eller motsvarande) sanktionsregler, leverans och betalningsrutiner (clearing) samt regler om tillsynsverksamhet
e) marknadsplatsen skall vara öppen för de som kvalificerar enligt medlemskapsreglerna (eller motsvarande)
f) ett inregistreringsförfarande eller ett jämförbart sätt för notering skall förekomma.
4.2. Med A-lista jämförbar lista
Enligt RSV:s mening bör bedömningen av om en lista är jämförbar med den på Stockholms Fondbörs förekommande A-listan göras utifrån förhållandena på den aktuella börsen. För det fall ytterligare listor finns kan det beroende på deras storlek bli aktuellt att anse dessa som jämförbara med A-listan. Vid den bedömningen skall ett svenskt synsätt och svenska normer gälla. Finns det flera listor (s.k. primary list och s.k. secondary list) bör den första listan alltid anses vara jämförbar med A-listan. Den andra listan kan då eventuellt bli att anse som en jämförbar lista endast under förutsättning att samtliga villkor enligt nedan är uppfyllda.
1) Inregistrerade bolag skall vara av viss kvalitet samt storlek och förutsättning skall finnas för marknadsmässig omsättning av dess aktier.
2) Inregistrerade bolag skall antingen ha ett börsvärde på 300 miljoner SEK, eller ett eget kapital i paritet med detta, 3 års verifierbar historia (årsredovisningar), dokumenterad intjäningsförmåga och börsmässig styrelsesammansättning.
3) Kurssättningen på listan skall kunna bli tillförlitlig. Tillförlitligheten skall garanteras genom ett sk. spridningskrav innebärande att ett visst minsta antal aktieägare skall finnas och en viss minsta andel av aktierna skall finnas i allmän ägo (25%). .
4) Aktierna i inregistrerade bolag skall fritt kunna överlåtas.
5) Krav skall ställas på inregistrerade bolag att lämna information till börsen om väsentliga händelser i bolaget samt om sådana händelser som väsentligt påverkar kursen. Skyldigheten måste vara civilrättsligt bindande så att börsen kan påkalla information och har rätt till viss insyn.
5 Flera sektioner i stället för flera listor
På vissa börser förekommer bara en lista, men den kan i gengäld innehålla olika sektioner. Så är t.ex. fallet beträffande börserna i Montreal och i Tokyo. I dessa fall anser RSV att man bör kunna jämställa en sektion med en lista. För det fall en viss sektion på en viss lista innehåller helt andra krav, såsom är fallet i fråga om den s.k. Junior Resource Section i Montreal, bör denna sektion särskiljas från de andra sektionerna. Bolag noterade på en sådan sektion kan alltså enligt RSVs bedömning bli skattefria om villkoren för notering där inte kan anses jämförbara med den svenska A-listan.
6 RSV:s bedömning RSV har inhämtat och bearbetat enkätsvar från ett stort antal utländska marknadsplatser i syfte att utreda om de kan anses uppfylla de ovan angivna kraven. På grundval av denna utredning har RSV gjort en bedömning av marknadsplatserna och förekommande listor som framgår nedan. Enkätsvaren har inhämtats under andra halvåret 1998, och RSV vill erinra om att senare inträffade omständigheter kan påverka bedömningen.
Inom EU/EES | Börs | Jämförbar lista |
Belgien/Bryssel | Ja | First market - Ja |
Second market - Nej | ||
New market -Nej | ||
Danmark/Köpenhamn | Ja | Hovedlista - Ja |
Nya Marknaden - Nej | ||
(NM har ännu ej skapats) | ||
Finland/Helsingfors | Ja | Börslistan -Ja . |
I-listan - Nej | ||
New Market - Nej | ||
Holland/Amsterdam | Ja | Official Market - Ja |
New Market - Nej | ||
Luxemburg | Ja | Endast en lista - Ja |
Norge/Oslo | Ja | Hovedlista - Ja . |
SMB-sektion- Nej | ||
Portugal/Lissabon | Ja | Primary list - Ja |
Secondary list - Ja | ||
Unofficial list - Nej | ||
Spanien | Ja | First market - Ja |
Madrid/Bilbao/Valencia | Second-tier - Nej | |
Tyskland/Frankfurt | Ja | Primary list (Amtlicher Handel) - Ja |
Secondary (Geregelter Markt) - Nej | ||
Free market (Freiverkehr) - Nej | ||
Nya marknaden (Neuer Markt) - Nej | ||
Österrike | Ja | Official market - Ja |
Semi-official M - Nej, | ||
Unregulated market - Nej | ||
Utom EU | Börs | Jämförbar lista |
Australien/Sydney | Ja | Official list - Ja |
Canada/Vancouver | Ja | Advance board - Ja |
Hong Kong | Ja | Primary list - Ja |
Secondary list - Nej | ||
Montreal | Ja | General section - Ja |
Junior resource section - Nej | ||
Indonesien/Jakarta | Ja | En lista - Ja |
Surabaya | Ja | En lista - Ja |
Japan/Tokyo . | Ja | 1:st list - Ja |
2:nd list - Ja | ||
Foreign stock - Ja | ||
Nagoya | Ja | |
Osaka | Ja | 1:st list - Ja |
2:nd list - Nej | ||
Mexiko/MSE | Ja | Main market - Ja |
Medium sized market - Nej | ||
Schweiz/Federal | Ja | Primary list - Ja |
Secondary list - Nej | ||
Singapore | Ja | Main Board - Ja |
SESDAQ - Nej | ||
Sydafrika/Johannesburg | Ja | Main board - Ja |
Development - Nej | ||
Venture cap - Nej | ||
Thailand/Bangkok | Ja | En lista - Ja |
USA/ | Nej | |
Nasdaq | ||
New York SE | Ja | Primary list - Ja |
Secondary list - Ja | ||
Chicago SE | Ja | Primary list - Ja |
Secondary list - Ja | ||
Amex | Ja | En lista - Ja |
²Marknadsplats är en beteckning för samtliga platser där handel med finansiella instrument bedrivs. Börs används här som beteckning på sådana marknadsplatser som uppfyller kraven enligt svensk rätt
³Rådets direktiv 79/279/EEG, 80/390/EEG och 82/121/EEG
4I prop. 1997/98:160 föreslås reglerna delvis ändrade i en ny lag, lagen om kontoföring av finansiella instrument. Reglerna innebär bl.a. att även andra än VPC kan bli värdepappersförvarare, efter auktorisation
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.