På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
1 366 103 personer som är enskilda näringsidkare eller delägare i handelsbolag eller onoterat aktiebolag ska lämna en näringsbilaga till sin deklaration. Varannan tar hjälp av en byrå för att deklarera. För den gruppen finns en förbättrad tjänst som underlättar digital inlämning. Nytt för i år är även möjlighet till tidigare skatteåterbäring för många företagare.
– Skatteverkets deklarationstjänst för företagare med byråhjälp öppnade förra året. Tjänsten har utvecklats tillsammans med redovisningsbranschen och vi hoppas att fler nu ska kunna gå över till helt digital deklaration. Förra året var det mindre än hälften av de företagare som lämnade näringsbilaga som deklarerade helt digitalt, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.
I den nya tjänsten kan redovisningsbyrån göra klart hela deklarationen digitalt utom signeringen. Det gör företagaren själv på Mina sidor med hjälp av sin e-legitimation. Nytt för i år är att företagaren får en tydligare kvittens på att deklarationen är inlämnad och som enkelt kan delas till byrån, något många har efterfrågat.
En annan nyhet är möjligheten till tidigare skatteåterbäring. Alla som deklarerar senast den 2 maj kan få sin skatteåterbäring i juni. Det gäller även företagare som deklarerar på papper, som tidigare fått återbäring först i september. Företagare som har anstånd att deklarera och deklarerar senast den 17 juni kan få skatteåterbäring i augusti, mot tidigare i september. Även företagare som har skatt att betala kommer att behöva göra det tidigare – den 12 november mot tidigare den 12 december.
– Värt att notera är att datum för återbäring eller betalning kan variera för de som blir föremål för utredning i Skatteverkets kontroller. In- eller utbetalning görs då när utredningen är avslutad, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.
Skatteverket vill också lyfta fram att de företagare som gör sin deklaration själv har mycket att vinna på att deklarera digitalt, eftersom det avsevärt minskar risken för fel. Ett annat tips för att få mer kunskap inför deklarationen är att delta i en informationsträff för företagare, som även finns som webbseminarier.
– Vi vill göra det så enkelt som möjligt att göra rätt, skapa trygghet och minska risken för fel, säger Johan Schauman.
De företagare som inte hinner deklarera senast den 2 maj har möjlighet att begära anstånd med deklarationen. Det görs direkt på Mina sidor eller via Skatteupplysningen.
Kontaktpersoner för media
Anna Sjöberg, deklarationsexpert, 010-575 00 93
Johan Schauman, deklarationsexpert, 010-574 19 47
Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60
Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.