Det finns olika anledningar till att handläggningen av en flyttanmälan kan dra ut på tiden. Det kan bero på den nya tjänsten vi infört som ska säkra att ingen kan folkbokföra sig på en adress där de inte bor, eller att fel lägenhetsnummer har angetts i ansökan. Vi vill därför tipsa om vad du kan göra för att förkorta handläggningstiden.
Den 10 juni införde Skatteverket en ny meddelandefunktion vid flyttanmälan. Funktionen går ut på att vi skickar en avisering via brev till den som redan bor på en adress om att du anmäler flytt till dennes adress. Syftet är att ingen felaktigt ska kunna skriva sig på en adress där hen inte bor. I brevet uppmanar vi den som idag bor på adressen dit du ska flytta att svara på om de känner till att någon ska flytta till samma adress. Den som får brevet till sin digitala brevlåda behöver svara inom tre arbetsdagar. Den som får brevet med vanlig post har sex arbetsdagar på sig att svara, eftersom pappersposten tar längre tid. Vi hanterar din flyttanmälan först när vi fått svar på aviseringen från den som bor på adressen idag om någon har anmält flytt till adressen, eller när sista svarsdatum har passerat. Det är därför viktigt att den som får brevet svarar så snabbt som möjligt.
Ett vanligt fel är att anmälan innehåller fel lägenhetsnummer. Om det händer hamnar ärendet för utredning och registreringen av flytten blir fördröjd. Dubbelkolla därför alltid att du fått med rätt lägenhetsnummer i din flyttanmälan. Du hittar information om lägenhetsnummer på ditt bostadskontrakt. Om du inte har kontraktet tillgängligt kan du kontakta fastighetsägaren eller din bostadsrättsförening.
Har du fått en bekräftelse om att ärendet är mottaget hos oss, hanterar vi det så snart vi kan. Det hjälper inte att skicka in flera flyttanmälningar – tvärtom kan det fördröja handläggningen eftersom antal ärenden ökar.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.