Datum: 2015-11-16
131-341540-15/112
(Ju2015/3364/L6)
Skatteverket avstyrker att förslaget till 11 § myndighetsdatalag införs. Skatteverket tillstyrker förslaget i övriga delar.
Skatteverket ser positivt på att en översyn har gjorts inom det aktuella rättsområdet. Det är särskilt betydelsefullt att förslagen ger förutsättningar för en mer effektiv e-förvaltning och att de förenklar samarbetet mellan myndigheter. Det är även av stor vikt att den föreslagna regleringen ger en ökad tydlighet avseende hur myndigheternas personuppgiftsbehandling ska gå till. Skatteverket lämnar följande synpunkter.
Skatteverket avstyrker förslaget till 11 § myndighetsdatalag.
Skatteverket använder idag i stor utsträckning personnummer och samordningsnummer i sin verksamhet för att garantera en säker identifiering. Skatteverket anser att det i betänkandet saknas en analys av vilken påverkan den föreslagna bestämmelsen kan antas ha på myndigheters verksamhet. En bestämmelse som begränsar möjligheterna för Skatteverket och andra myndigheter att använda personnummer eller samordningsnummer i sina beslut skulle, enligt Skatteverkets bedömning, försämra möjligheterna till en effektiv förvaltning och öka risken för fel. Möjligheterna till informationsutbyte mellan myndigheterna skulle också påverkas negativt. Skatteverket anser att det inte av betänkandet framgår att fördelarna med att begränsa myndigheters användning av personnummer och samordningsnummer i sina beslut överväger nackdelarna. Dessutom är en bestämmelse om begränsning av användande av personnummer och samordningsnummer i myndigheters beslut inte i linje med regeringens uppdrag till Skatteverket att utreda förutsättningarna för att låta samtliga asylsökande i Sverige erhålla samordningsnummer (regeringens beslut 22 oktober 2015, dnr Fi2015/03175/S3 och Fi2015/04871/S3).
Det är vidare oklart om utredningen har beaktat myndigheters behov av att använda personnummer eller samordningsnummer för att kunna uppfylla kraven enligt offentlighetsprincipen att kunna söka fram efterfrågade allmänna handlingar.
Skatteverket anser att förslaget till 14 § myndighetsdatalag är otydligt. I paragrafens första stycke anges att en myndighet, innan den medger direktåtkomst till personuppgifter, ska göra en risk- och sårbarhetsanalys samt göra vissa överenskommelser med mottagaren av personuppgifterna. Överenskommelserna avser skyddet av personuppgifterna och utövandet av personuppgiftsansvaret.
Som bestämmelsen är utformad ställs det krav på att en myndighet, inför samtliga direkt-åtkomster som myndigheten medger, ska göra överenskommelser med mottagaren av per-sonuppgifterna. I betänkandet anges att förslaget om krav på överenskommelse inte tar sikte på personuppgifter eller annan information som är allmänt tillgänglig för allmänheten, t.ex. via en myndighets webbplats på internet. Denna begränsning av skyldigheten att göra överenskommelser med mottagaren går inte att utläsa av lagtexten. Skatteverket anser att bestämmelsen behöver förtydligas. Det bör av 14 § myndighetsdatalagen tydligt framgå i vilka situationer myndigheten inte behöver utföra samtliga förberedande åtgärder som föreskrivs.
Förslaget till 10 kap. 28 § andra stycket offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) innebär att bestämmelser i lag eller förordning om direktåtkomst för myndigheter får en sekretessbrytande effekt. I betänkandet finns ett resonemang kring effekten av den föreslagna bestämmelsen om det, sedan en direktåtkomst har etablerats, uppstår tekniska problem som gör att den utlämnande myndigheten tillfälligtvis behöver föra över uppgifterna till den mottagande myndigheten på något annat sätt, exempelvis via telefon eller e-post. Men det finns inte något resonemang om huruvida den förslagna bestämmelsen har någon sekretessbrytande effekt, om den i lag eller förordning reglerade direktåtkomsten av någon anledning inte har kommit till stånd. Skatteverket efterlyser detta.
För att myndighetsdatalagens regelverk ska få genomslagskraft inom Skatteverkets verksamhet behöver de för Skatteverket gällande registerförfattningarna genomgå en översyn och anpassas till myndighetsdatalagen. Skatteverket ser gärna att en sådan översyn påbörjas snarast efter beslut har fattats om införande av myndighetsdatalagen.
Skatteverket bedömer att det är möjligt att beräkna de kostnadsmässiga konsekvenserna av förslagen först sedan en översyn och anpassning av befintliga registerförfattningar har gjorts.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.