Datum: 2016-04-26
131-150745-16/112
Finansdepartementet
103 33 Stockholm
Fi2016/01152/S1
Skatteverket avstyrker att den temporära lagen om särskild beräkning av vissa avgifter för enmansföretag genomförs. Om förslaget ändå genomförs anser Skatteverket att vissa tillägg och ändringar bör göras, se avsnitt 2.2.
Skatteverket tillstyrker att skattesekretessen även ska omfatta återkallelseavgift.
Skatteverket bedömer att förslaget avseende sänkta arbetsgivaravgifter medför en kostnadsökning för verket av engångskaraktär med 1 500 000 kronor, medan de löpande kostnaderna bedöms komma att öka med 7 100 000 kronor per år.
Den föreslagna nedsättningen uppställer ett stort antal detaljerad krav avseende bl.a. olika tidpunkter, tidsgränser, belopp och tidigare anställningar. Mängden av olika regler som ska kombineras innebär i sig att regelverket blir komplext, vilket i sin tur ökar risken för att arbetsgivaren inte yrkar nedsättning eller yrkar nedsättning med felaktiga belopp.
Ett exempel på komplexiteten är att om en enmansföretagare anställer en person under tidsperioden april – december 2016 kan nedsättning ges, dock endast för de ersättningar som ges ut från och med den 1 januari 2017. Det finns därför risk att en enmansföretagare som anställer under tidsperioden april – december 2016 inte kommer att förstå att nedsättning kan ges för de ersättningar som ges ut efter den 31 december 2016. Ett annat exempel på komplexiteten är att någon nedsättning inte får ges i de fall en person varit anställd i en annan näringsverksamhet som, direkt eller indirekt, bedrivs eller har bedrivits av samma arbetsgivare eller någon denne närstående. Ett tredje exempel är att om nedsättning medges får någon regional nedsättning av avgifterna inte göras.
Redan idag finns ett antal undantag och särregler vad gäller arbetsgivaravgifterna, som t.ex. regional nedsättning, forskningsavdrag, socialavgiftsavtal och skilda avgiftssatser. De föreslagna reglerna för nedsättning av arbetsgivaravgifterna för den först anställde skulle ytterligare öka komplexiteten vid betalning av arbetsgivaravgifter, vilket ökar risken att arbetsgivarna gör fel.
Förutom avgiftsreglerna ska arbetsgivaren ha kännedom om vilka statliga stöd av mindre betydelse som har fåtts och i så fall omfattningen av dessa stöd. Dessa uppgifter ska lämnas i arbetsgivardeklarationen för att Skatteverket ska kunna bedöma om rätt till nedsättning föreligger. Detta ökar den administrativa bördan både för arbetsgivarna och för Skatteverket.
Verket ser stora tillämpningsproblem med detta lagförslag. Lagen är även temporär, berör endast cirka 10 000 arbetsgivare och ger nedsättning under högst ett år för den enskilde arbetsgivaren. Sammantaget innebär detta att Skatteverket avstyrker att förslaget genomförs. Om förslaget ändå genomförs anser Skatteverket att vissa tillägg och ändringar bör göras, se avsnitt 2.2 här nedan.
Enligt 5 § ska avgifterna för den som först anställs reduceras. Av författningskommentaren till 5 § (s. 30) framgår följande:
"För att komma i åtnjutande av nedsättningen krävs inte bara att ersättningen avser den person som är först anställd utan också att det är den anställningen för vilken ersättning betalas först. Det följer av kravet för att anses som enmansföretag. Om en senare anställning påbörjas och avgiftspliktig ersättning ges ut före det att den först anställde påbörjat sin anställning kommer kravet att avgiftspliktig ersättning inte getts ut, inte att vara uppfyllt."
Denna kommentar får tolkas som att det både måste vara fråga den första anställda och att ersättningen ska betalas ut först, alltså två förutsättningar. Detta innebär att om A anställs först och sedan B samt utbetalning av lön görs först till B, då får arbetsgivaren inte någon nedsättning för avgifter på utbetald lön. Resultatet blir alltså ingen nedsättning avseende vare sig A eller B trots att två nyanställningar har skett, vilket inte torde vara avsikten med den föreslagna lagstiftningen. Förslagsvis bör med begreppet ”först anställs” menas den som får den första lönen utbetald. På detta sätt knyts anställningen till skyldigheten att första gången betala avgifter. Detta innebär att det blir enklare och tydligare att avgöra vilken anställd som ska anses som först anställd. Skatteverket förslår därför att lagtexten kan ändras på följande sätt:
"5 § På ersättning som utges till den anställd som först får avgiftspliktig ersättning i ett enmansföretag ska under längst tolv kalendermånader i följd ingen annan avgift eller löneskatt betalas än ålderspensionsavgift enligt socialavgiftslagen (2000:980), om inte annat följer av 6 eller 7 §.
Vad som sägs i första stycket gäller endast till den del den avgiftspliktiga ersättningen till den anställde uppgår till högst 25 000 kronor per kalendermånad."
Författningskommentaren måste i så fall ändras och kan då förslagvis ha följande utformning:
"För att få nedsättningen krävs att ersättningen avser den anställde för vilken ersättning betalas ut först. Det följer av kravet för att anses som enmansföretag enligt 4 §. Om en senare anställning påbörjas och avgiftspliktig ersättning ges ut före det att den först anställde fått avgiftspliktig ersättning, kommer kravet att få nedsättning att vara uppfyllt i samband med att arbetsgivaren betalar ut den första avgiftspliktiga ersättningen. När anställningen påbörjades eller när arbetet utförts saknar alltså betydelse vid bedömningen för vilken anställds ersättningar som ska ligga till grund för nedsättningen.
Om flera personer anställs och första ersättningarna betalas ut samma dag kan nedsättningar endast utnyttjas för en av dessa. I detta fall ska den person som arbetsgivaren har bedömt som först anställd även kommande månader anses som den person som anställts först."
Vad Skatteverket kan se finns det i lagförslaget inget hinder mot att exempelvis en fåmansföretagare, när bolaget ska nyanställa en person, startar en enskild näringsverksamhet och anställer personen där i stället för i aktiebolaget. Verket anser dock inte att det ska vara möjligt att få nedsättning om enmansföretagaren redan bedriver verksamhet i sitt fåmansföretag. Skatteverket föreslår därför att ett nytt tredje stycke i 6 § läggs till med följande lydelse:
"Bestämmelserna i 5 § gäller inte heller om arbetsgivaren sedan den 1 januari 2016 indirekt bedriver eller har bedrivit annan näringsverksamhet."
I författningskommentaren kan man förtydliga det nya tredje stycket med följande text:
"Tredje stycket innebär att någon nedsättning inte kan ges om enmansföretagaren redan bedriver verksamhet i sitt fåmansföretag."
I lagtexten används ibland begreppet "ger ut" (utger eller utges) och ibland "betalas ut", se t.ex. 3, 5 och 10 §§ samt övergångsbestämmelse 2 till lagen om särskild beräkning av vissa avgifter för enmansföretag och 26 kap. 19 a § skatteförfarandelagen. Samma sak gäller även övriga texter i promemorian. Begreppet ”ger ut” täcker såväl kontanta ersättningar som förmåner. Det bör vara enhetlig terminologi åtminstone i lagtexten, Verket förordar därför att begreppet "ger ut" konsekvent används för att undvika att olika tolkningar görs.
Skatteverket bedömning är att detta är ett svårkontrollerat område då det finns många olika villkor som ska vara uppfyllda för att arbetsgivaren ska kunna få avgiftssänkningen. Verket har gjort antagande om att det kommer att krävas olika kontroller för att kontrollera efterlevnaden av reglerna.
Skatteverket uppskattar att den årliga kostnaden, för kontroll av att den som i arbetsgivardeklaration redovisar en lägre avgift för först anställd är berättigad till sådant stöd, kommer att uppgå till 7 000 000 kronor.
Kostnaden för Skatteverkets anpassning av IT-stöd uppskattas till 1 500 000 kronor engångsvis. Verkets löpande kostnader för förvaltning av IT-stöd m.m. beräknas komma att öka med 100 000 kronor per år.
Sammantaget uppskattar Skatteverket, till följd av de föreslagna reglerna, engångskostnaderna till 1 500 000 kronor och de årliga löpande kostnaderna till 7 100 000 kronor.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.