Datum: 2016-12-19
131 449925-16/112
Socialdepartementet (S2016/06189/FS)
103 33 Stockholm
1 Sammanfattning
Skatteverket har inga synpunkter på att promemorians förslag genomförs.
Enligt promemorians förslag kommer det att vara förbjudet att till Sverige föra in alkoholdrycker på sådant sätt som skatterättsligt benämns distansförsäljning. Skatteverket anser att det i den fortsatta beredningen av ärendet behöver tas in texter som tydliggör att det föreslagna förbudet inte påverkar hur de skatterättsliga bestämmelserna om distansförsäljning ska tillämpas.
Skatteverket har synpunkter på promemorians texter som beskriver beskattningsregler m.m.
Promemorians förslag innebär sannolikt ökade kostnader för Skatteverket. Promemorian saknar analys avseende hur många privatpersoner som själva kommer att arrangera det som i promemorian kallas för distansköp om förslaget att förbjuda införsel av alkoholdrycker genom distansförsäljning blir genomfört. Det råder därför stor osäkerhet beträffande hur höga de tillkommande hanteringskostnaderna för Skatteverket kommer att bli. Vid antagandet att antalet ärenden där privatpersoner själva ska anmäla införsel, ställa säkerhet och lämna särskild skattedeklaration för varje enskilt införseltillfälle ökar med 2 000 ärenden per år har Skatteverket beräknat att hanteringskostnaderna årligen kommer att öka med cirka 500 000 kronor. Vid antagandet att ärendevolymen ökar med 8 000 ärenden per år har Skatteverket beräknat att kostnaderna årligen kommer att öka med cirka två miljoner kronor.
2 Skatteverkets synpunkter
2.1 Promemorians förslag påverkar inte tillämpningen av de skatterättsliga bestämmelserna om distansförsäljning
Skatteverket anser att det är en brist att det inte framgår av promemorian att de skatterättsliga bestämmelserna om distansförsäljning fortsatt ska tillämpas på samma sätt som i dag även om promemorians förslag genomförs.
Enligt promemorians förslag kommer det att vara förbjudet att till Sverige föra in alkoholdrycker på sådant sätt som skatterättsligt benämns distansförsäljning. Ett sådant förbud kommer dock inte att påverka hur beskattningsbestämmelserna ska tillämpas. Om det sker överträdelse av förbudet ska sådan införsel även fortsättningsvis beskattas enligt bestämmelserna om distansförsäljning. Säljaren är i sådant fall skattskyldig. Skatteverket ska registrera säljare som bedriver distansförsäljning till Sverige. Skatteverket anser att det i den fortsatta beredningen av ärendet behöver tas in texter som tydliggör att det föreslagna förbudet inte påverkar hur de skatterättsliga bestämmelserna om distansförsäljning ska tillämpas.
2.2 Texter som beskriver beskattningsregler m.m.
2.2.1 Inledning
För den fortsatta beredningen av lagstiftningsärendet vill Skatteverket lämna följande förslag till justeringar av brödtexterna. Rubrikerna motsvarar promemorians rubriker.
2.2.2 Införsel och import
Under rubriken 4.1.3 Införsel och import anges att begreppet import i 1 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt, LAS, skulle avse att en alkoholvara förs in i Sverige från ett land utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Detta behöver korrigeras. Enligt 1 § LAS är det fråga om import när varor förs in till Sverige från länder och områden utanför Europeiska unionens punktskatteområde. Därmed tas vid tillämpningen av LAS ingen hänsyn till om länder och områden utanför unionens punktskatteområde är en del av EES eller inte. Begreppen import och införsel har således annan innebörd i LAS än vad som följer av nuvarande lydelse av 4 kap. 4 § andra stycket 7 alkohollagen och det förslag till ny 4 kap. 5 § alkohollagen som föreslås i promemorian.
2.2.3 Distanshandel
Under rubriken 4.1.4 Distanshandel förklaras vad som i promemorian avses med begreppen distansförsäljning och distansköp. Av texten framgår att skillnaden mellan dessa två begrepp är beskriven utifrån bestämmelserna i lagen om alkoholskatt. Skatteverket vill invända mot denna beskrivning. I texten anges att distansförsäljning innebär en situation där en privatperson köper alkoholdrycker från ett annat EU-land…, osv. Skatteverket vill påpeka att det i skatterättslig mening inte spelar någon roll från vilket land privatpersonen köper varorna för att det ska vara fråga om distansförsäljning. Försäljningen kan ske från vilket land som helst. Varorna ska dock transporteras från annat EU-land, till i detta fall Sverige, för att det ska vara fråga om distansförsäljning. Begreppet distansköp finns inte i de skatterättsliga bestämmelserna. Det som i promemorian benämns distansköp ska beskattas enligt den så kallade ”för in eller tar emot”-bestämmelsen i LAS. Vid tillämpningen av denna bestämmelse är det inte relevant om varorna varit föremål för försäljning eller inte.
2.2.4 Krav på att köparen ska anlita transportören
Under rubriken 4.3 Förslag om förbud mot distansförsäljning av alkoholdrycker, avsnittet Krav på att köparen ska anlita transportören anges att det av LAS går att utläsa att en särskild transporthandling som kallas ”förenklat ledsagardokument” ska följa med varorna under transporten från det andra EU-landet. Detta stämmer inte. LAS reglerar inte denna situation. Den svenska regleringen med krav på att varuflyttning som startat i annat EU-land ska åtföljas av ett förenklat ledsagardokument återfinns i lagen (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter. Denna lag hänvisar i sin tur till punktskattedirektivets bestämmelser.
2.2.5 Konsekvenser för Tullverkets punktskattekontroll
Under rubriken 6 Konsekvenser av förslagen, avsnittet Konsekvenser för Tullverkets punktskattekontroll av transporter anges att Tullverket får eftersöka bevis om ställd säkerhet. Skatteverket vill här påpeka att bestämmelserna om bevis om ställd säkerhet är upphävda. Vidare anges under denna rubrik ett antal sifferuppgifter avseende olika mängder alkohol som har deklarerats till Skatteverket under år 2015. Av det sammanhang där uppgifterna återges kan läsaren få intrycket att de deklarerade uppgifterna har något slags samband med Tullverkets transportkontroller. Skatteverket vill framhålla att de nämnda uppgifterna inte har något samband med transportkontroller. Sifferuppgifterna avser de mängder alkoholvaror som har deklarerats av registrerade distansförsäljare under år 2015. Förslagsvis kan återgivningen av sifferuppgifterna flyttas till texten om registrerade distansförsäljare under rubriken Konsekvenser för statens skatteintäkter.
3 Konsekvenser för Skatteverket
Promemorians förslag innebär sannolikt ökade kostnader för Skatteverket. Promemorian saknar analys avseende hur många privatpersoner som själva kommer att arrangera det som i promemorian kallas för distansköp om förslaget att förbjuda införsel av alkoholdrycker genom distansförsäljning blir genomfört. Det råder därför stor osäkerhet beträffande hur höga de tillkommande hanteringskostnaderna för Skatteverket kommer att bli. Vid antagandet att antalet ärenden där privatpersoner själva ska anmäla införsel, ställa säkerhet och lämna särskild skattedeklaration för varje enskilt införseltillfälle ökar med 2 000 ärenden per år har Skatteverket beräknat att hanteringskostnaderna årligen kommer att öka med cirka 500 000 kronor. Vid antagandet att ärendevolymen ökar med 8 000 ärenden per år har Skatteverket beräknat att kostnaderna årligen kommer att öka med cirka två miljoner kronor.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.