Skatteverkets årsredovisning ger en överblick av vår verksamhet under året som har gått. Varje år redovisar vi vårt resultat utifrån uppgifter och mål.
Vårt uppdrag är att bidra till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och ett väl fungerande samhälle. 2021 blev ytterligare ett år med särskilda omständigheter, för Skatteverket och för hela samhället. Vi lyckades ta hand om både planerade och oplanerade uppgifter, samtidigt som vår utveckling inte stannade av.
Filmen ger en kort överflygning av Skatteverkets verksamhet och resultat under verksamhetsåret 2021.
En av Skatteverkets prioriterade uppgifter under 2021 har varit att hantera ekonomiskt stöd till företag som drabbats av pandemin. Regering och riksdag tagit återkommande beslut om fler stödåtgärder, som omställningsstöd och tillfälliga betalningsanstånd med skatter och avgifter. De hanterade vi genom snabb it-utveckling och bred kommunikation med berörda målgrupper. De som använt e-tjänsten på Mina sidor har fått en utbetalning till sitt skattekonto inom ett dygn.
Brottsbekämpning är ett stort och viktigt tema i Skatteverkets styrning. Våra regelverktyg har blivit fler och vi samverkar än mer med andra myndigheter. Under 2021 lade vi mer tid i både vår underrättelseverksamhet som i vår brottsutredande verksamhet, vilket gav positiva resultat.
Vi arbetar med flera åtgärder på kort och längre sikt för att minska folkbokföringsfelet och prioriterar de fel som medför risk för brott mot individer eller mot välfärdssystemen.
Arbetet med inkomstdeklarationen för privatpersoner är en av våra huvuduppgifter. Under 2021 ökade både antalet digitala deklaranter och de som deklarerade via telefon. Att deklarera digitalt via e-tjänst, app, telefon eller sms tidigt ökar förutsättningarna för privatpersoner att få sin skatteåterbäring redan i april.
Fastighetstaxeringen för småhus sker var tredje år. När fastighetstaxeringen för 2021 avslutades hade antalet som deklarerade sin fastighet digitalt ökat kraftigt jämfört med 2018. Våra e-tjänster gör det enklare för fastighetsägare att deklarera och på så sätt uppstår färre oavsiktliga fel och ärendehanteringen blir mer effektiv.
Nya och oväntade uppgifter som behövde tas om hand under pandemin fick konsekvenser för övrig verksamhet. Samtalen till Skatteupplysningen blev fler, vilket ledde till längre väntetider. Vi prioriterade kontroller av pandemistöd, men kunde då inte göra lika många andra företagskontroller och revisioner.
Folkbokföring fortsatte under 2021 att vara ett av våra viktigaste utvecklingsområden och fler delar av folkbokföringens handläggning digitaliserades. Det gör arbetet mer effektivt och väntetiden för våra kunder kortare.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.