På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Om din huvudman är arbetsgivare åt dig eller någon annan ska du för din huvudmans räkning redovisa all ersättning din huvudman betalar ut i antingen en förenklad arbetsgivardeklaration eller en arbetsgivardeklaration.
Huvudmannen behöver inte vara registrerad som arbetsgivare och du lämnar förenklad arbetsgivardeklaration bara för de månader då ersättning betalas ut. Skatteverket sammanställer de uppgifter du har lämnat under året. Du får ett meddelande i januari om utbetald ersättning och uppgiften förtrycks i din inkomstdeklaration.
I broschyren ”Förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster”, (SKV 448), kan du läsa mer om hur du redovisar arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i en förenklad arbetsgivardeklaration.
Använd gärna ”Hjälpblankett för god man”, (SKV 4882) när du fyller i den förenklade arbetsgivardeklarationen.
Använd en förenklad arbetsgivardeklaration för varje betalningsmottagare.
Den förenklade arbetsgivardeklarationen skickar du till din huvudmans skattekontor. Adressen hittar du på baksidan av den förenklade arbetsgivardeklarationen.
Du registrerar din huvudman som arbetsgivare genom att fylla i blanketten Företagsregistrering.
Från och med januari 2019 ska den som är registrerad som arbetsgivare varje månad redovisa utbetalningar och skatteavdrag per betalningsmottagare i en arbetsgivardeklaration. Det innebär att du inte ska lämna dessa uppgifter i den årliga kontrolluppgiften.
Arbetsgivardeklarationen laddar du ner från webben, där det också går att fylla i dem före utskrift. För att överhuvudtaget kunna skriva ut blanketterna måste du fylla i huvudmannens personnummer och redovisningsperiod.
Arbetsgivardeklarationen består av två blanketter:
Redovisa mottagarnas ersättningar i en individuppgift per betalningsmottagare och sedan summa arbetsgivaravgifter och avdragen skatt i huvuduppgiften.
Om huvudmannen är registrerad som arbetsgivare men vill använda den förenklade arbetsgivardeklarationen ska du avregistrera honom eller henne som arbetsgivare. Det gör du genom att fylla i och skicka in blanketten Avregistrering som arbetsgivare (SKV 4881).