Skatteverket får ansvar för att samordna utvecklingen av digitala lösningar och skapa bättre förutsättningar för informationsutbyte mellan myndigheter. Syftet är att bekämpa organiserad brottslighet och motverka felaktiga utbetalningar.
Uppdraget är att samordna utvecklingen av effektiv informationsdelning i arbetet mot brott och den kriminella ekonomin inklusive felaktiga utbetalningar. De fjorton myndigheter som ska samarbeta ska identifiera gemensamma utvecklingsområden inom it-utveckling och digitalisering samt andra frågor där det finns behov av att koordinera myndigheternas åtgärder.
Myndigheternas befintliga digitala lösningar som kan användas i det här arbetet ska identifieras och anpassas, i vissa fall kan nya lösningar behöva tas fram. En plan för när nya it-lösningar kan tas i bruk ska också produceras.
Skatteverket ska lämna en delrapport till finansdepartementet senast i januari 2026 och en slutredovisning av arbetet i augusti samma år.
De fjorton myndigheter som får detta uppdrag ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot organiserad brottslighet som pågår sedan 2009.
Följande myndigheter ingår i samarbetet:
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.