Datum: 2025-04-01
Dnr/målnr/löpnr:
8-59336-2025
Skatteverket tillstyrker i huvudsak promemorians förslag om förenklad hantering för vissa statliga myndigheter vid tillhandahållande av skattefritt flyg- och fartygsbränsle (avsnitt 3 i promemorian med tillhörande lagförslag).
Skatteverket avstyrker dock den föreslagna bestämmelsen i 8 kap. 1 e § lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE) om att Skatteverket får godkänna att en annan statlig myndighet än Försvarsmakten under vissa förutsättningar får tillhandahålla skattefritt flyg- eller fartygsbränsle till någon annan inom ramen för räddningsinsatser eller krissituationer (avsnitt 2.1 nedan).
Skatteverket tillstyrker förslaget om att väpnade styrkor som tillhör en annan stat som är part i Nato under vissa förutsättningar ska ha rätt till återbetalning av punktskatt (del av avsnitt 4 i promemorian med tillhörande lagförslag).
Skatteverket har därutöver synpunkter på utformningen av vissa förslag (avsnitt 2.1 nedan) samt önskemål om förtydligande (avsnitt 2.2 nedan).
Skatteverket har inga invändningar mot promemorians övriga förslag.
Skatteverkets kostnader med anledning av förslagen beräknas till engångs-kostnader om ca 230 000 kr och årliga löpande kostnader om ca 280 000 kr.
Skatteverket anser att den föreslagna 5 kap. 17 a § LSE kan preciseras till att avse den som tillhandahåller bränsle enligt de föreslagna nya bestämmelserna i 8 kap. 1 b–1 e §§ samma lag i stället för den som omfattas av bestämmelserna. Avsikten är att det tydligt ska framgå att det inte är ett undantag från skattskyldighet för den som tar emot bränsle skattefritt enligt samma bestämmelser och använder bränslet för ett ändamål som medför att skatt ska betalas med ett högre belopp.
Den föreslagna bestämmelsen i 5 kap. 17 a § LSE avser skattskyldighet för sådana bränslen som avses i 1 kap. 3 a § samma lag. Om även andra bränslen än de som avses i 1 kap. 3 a § kan komma att tillhandahållas enligt de föreslagna nya bestämmelserna i 8 kap. 1 b–1 e §§ LSE bör en bestämmelse om undantag från skattskyldighet motsvarande den föreslagna 5 kap. 17 a § införas även i 6 kap. LSE.
Skatteverket anser att den föreslagna 8 kap. 1 e § LSE inte bör utformas som en bestämmelse om att Skatteverket får godkänna att andra statliga myndigheter än Försvarsmakten får tillhandahålla bränsle under de aktuella förutsättningarna.
Om andra myndigheter än Försvarsmakten bedöms ha ett behov av att tillhandahålla skattefritt bränsle till andra under de förutsättningar som anges i den föreslagna 8 kap. 1 d § LSE, anser Skatteverket att det i stället bör anges i lag vilka dessa myndigheter är och att de får tillhandahålla bränsle till någon annan i dessa situationer. Skatteverket saknar förutsättningar att överpröva en statlig myndighets bedömning av dess behov att vid räddnings-insatser eller i krissituationer tillhandahålla bränsle till en offentlig myndighet som godkänts som skattebefriad förbrukare enligt LSE eller till någon annan som använder bränsle för en offentlig myndighets räkning och som godkänts som skattebefriad förbrukare enligt LSE. Skatteverket ifrågasätter vidare om det i de situationer som avses kommer att finnas tillgång till tillräckligt underlag för att det ska vara meningsfullt med bestämmelser om sådana begränsningar av godkännandet som föreslås i 8 kap. 1 e § andra stycket LSE.
Skatteverket anser att den föreslagna bestämmelsen i 8 kap. 1 f § LSE bör utvidgas till att även omfatta den myndighet eller person som tar emot bränsle enligt den föreslagna 8 kap. 1 e § samma lag.
Skatteverket anser att den föreslagna bestämmelsen i 8 kap. 2 § andra stycket LSE, om att en skattebefriad förbrukare som tillhandahåller bränsle enligt de föreslagna 8 kap. 1 b–1 c §§ samma lag ska ta upp bränslet i sin löpande bokföring, bör utvidgas till att även omfatta de myndigheter som tillhandahåller bränsle enligt de föreslagna 8 kap. 1 d–1 e §§ samma lag.
I promemorian föreslås bestämmelser om undantag från krav på uppgiftslämnande och dokumenthantering vid flyttningar till väpnade styrkor som tillhör ett annat land som är part i nordatlantiska fördraget, om flyttningen omfattas av ett förfarande som direkt grundar sig på det fördraget. Skatteverket anser att det i det fortsatta lagstiftningsarbetet behöver förtydligas vad som avses med ett förfarande som direkt grundar sig på det nordatlantiska fördraget, för att Skatteverket ska kunna bedöma när det rör sig om en flyttning som sker under uppskovsförfarandet även när den inte omfattas av ett elektroniskt administrativt dokument eller sker enligt bestämmelser om dokumenthantering vid flyttningar.
Förslagen i promemorian medför behov av nya och uppdaterade blanketter samt intern och extern information, viss utveckling av nytt systemstöd samt justeringar i it-system och e-tjänster. Skatteverkets kostnader med anledning av förslagen beräknas till engångskostnader om ca 230 000 kr och årliga löpande kostnader om ca 280 000 kr.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.