Här finns samlad information för dig som hjälper andra att deklarera.
Med e-tjänsten Filöverföring kan era kunder som ska lämna Inkomstdeklaration 1 och 2 deklarera helt digitalt.
Ett byråanstånd ger er rätt att lämna in
inkomstdeklarationer för fysiska personer och dödsbon senast den 17 juni 2024.
Nu kan du skicka dina kunders Inkomstdeklaration 1 och 2 med hjälp av e-tjänsten Filöverföring.
Har du aktieägare som bor utomlands?
Då vill vi gärna prata med dig och ta vara på dina erfarenheter. Vi undersöker nu hur vi kan göra det enklare att redovisa och betala skatt på vinstutdelning till aktieägare som bor utomlands (så kallad kupongskatt). Intervjun sker via videomöte under hösten 2024 och tar 45-60 minuter.
Är du deklarationsombud får du enkelt tillgång till din kunds inkomstdeklaration genom att logga in på skatteverket.se (Mina sidor) med e-legitimation och välja den kund du ska företräda. Du hittar deklarationen under Händelser. Kunden kan också själv logga in och ladda ned pdf-filen och sedan skicka den till dig via e-post.
Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som skickas ut med post eller till digital brevlåda.
Hjälper du privatpersoner och företagare med Inkomstdeklaration 1? Då kan du utöka din tid för att arbeta med kundens deklaration med upp till en månad om du ser till att kunden har skaffat digital brevlåda.
Om din kund redan har digital brevlåda, eller skaffar en senast den 27 februari, skickas deklarationen till den digitala brevlådan redan under perioden 4–11 mars. Det innebär att du kan börja arbeta med deklarationerna tidigare eftersom att pappersdeklarationerna skickas först under perioden 15 mars till 15 april.
Prata därför med dina kunder om att de ska skaffa digital brevlåda senast den 27 februari och be dem därefter att skicka deklarationen (pdf-filen) till dig som e-post.
Kunder som endast har hjälp med NE-bilagan kan hämta upp resultatet från bilagan när de deklarerar i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Resultatet hämtas från de uppgifter du eller redovisningsbyrån har lämnat in via filöverföring eller på papper.
Eftersom att kunden inte längre behöver fylla i resultatet från NE-bilagan manuellt i e-tjänsten, blir det lättare för kunden att göra rätt.
Om hela inkomstdeklarationen lämnas i filöverföringstjänsten ska behörig företrädare för bolaget eller ett deklarationsombud skriva under deklarationen på Mina Sidor. Den som är registrerad vd hos Bolagsverket kan skriva under deklarationen utan att vara registrerad firmatecknare eller deklarationsombud.
När deklarationen är underskriven på Mina sidor får du en kvittens på att vi har tagit emot den. I kvittensen kan du se vilka uppgifter som har godkänts. Kvittensen kan även delas via e-post.
När SRU-filerna lämnas i filöverföringstjänsten får den som lämnar uppgifterna en kvittens på att Skatteverket har mottagit uppgifterna.
Vill man se vilka uppgifter som finns i inlämnade filer eller deklarationsbilagor kan behörig företrädare för bolaget eller deklarationsombud logga in och se inlämnade deklarationer och bilagor för bolaget på Mina sidor.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.