Här hittar du information om inkomstdeklarationen du ska lämna för inkomståret 2024. Du kan deklarera från den 18 mars. Sista dagen att deklarera är den 2 maj 2025.
Ska du bara godkänna din deklaration kan du göra det genom att logga in i e-tjänsten med din e-legitimation eller dina koder, om du har fått sådana. Koderna finns i informationsbrevet och i specifikationen till deklarationen. Ska du ändra eller lägga till uppgifter i deklarationen behöver du logga in med din e-legitimation.
E-tjänsten Inkomstdeklaration 1 är stängd från 19 december 2024.
Tisdag 18 mars öppnar Inkomstdeklaration för 2025.
2 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda om du vill ha din deklaration digitalt i år.
Anlita ett ombud i god tid om du behöver hjälp att deklarera. Enklast och snabbast är att använda e-tjänsten. Ansökan om ombud för dödsbo behöver dock göras på papper.
Direkt efter att du har sålt en bostad kan du fylla i och spara uppgifter om försäljningen. Du kan också få hjälp att räkna ut dina avdrag för renoveringar.
Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklaration skickad dit mellan 3 och 7 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Du behöver därför vara folkbokförd på rätt adress senast 27 februari 2025. Vi börjar skicka ut pappersdeklarationerna i mitten av mars. Senast 15 april ska alla ha fått sina deklarationer.
Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din deklaration samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.
Från 18 mars kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, även om du inte har fått din fått din deklaration. Du kan också deklarera i appen Skatteverket.
Om du inte har fått din deklaration senast 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställ blanketter.
Du har möjlighet att få dina pengar utbetalda mellan 8 och 11 april, om du senast 2 april godkänner din deklaration utan att ändra något eller lägga till uppgifter, till exempel en bilaga. Godkänn deklarationen i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1 eller i appen Skatteverket. Du kan också godkänna deklarationen med dina koder, genom att sms:a eller ringa.
Här finns information om vad som räknas som en ändring:
Tänk på att anmäla ett bankkonto dit vi ska betala ut pengarna, om du inte redan har gjort det.
Är det någon annan som hjälper dig med din ekonomi, kan du ansöka om att den personen blir ditt deklarationsombud. Det gör du med din e-legitimation i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Som deklarationsombud kan personen bland annat lämna in din deklaration i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ta del av uppgifter på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto. Har du inte e-legitimation kan du ansöka på pappersblanketten Ansökan deklarationsombud (SKV 4809).
När ett deklarationsombud ska utses till ett dödsbo behöver ansökan göras på pappersblanketten Ansökan deklarationsombud (SKV 4809). Samtliga dödsbodelägare ska skriva under ansökan.
Även ansökan om deklarationsombud till ett minderårigt barn behöver göras på pappersblanketten. Samtliga vårdnadshavare till barnet ska skriva under ansökan.
Efter att du har deklarerat går vi igenom uppgifterna i din deklaration och räknar ut din skatt. När vi är klara får du ditt slutskattebesked. Om du har anmält ett bankkonto sätter vi in skatteåterbäringen på kontot i samband med att du får slutskattebeskedet.
Här finns information om när du får dina pengar, beroende på när och hur du har deklarerat:
Du som har kvarskatt ska betala in den till ditt skattekonto. Du kan dela upp betalningen eller betala allt på en gång, men hela beloppet ska vara bokfört på ditt skattekonto senast på förfallodagen.
Betala med Swish eller till Skatteverkets bankgiro.
Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått felaktiga uppgifter när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats efter att vi skapade deklarationen, behöver du bara godkänna dem i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.
Om du anser att uppgiften är felaktig ska du kontakta uppgiftslämnaren som behöver lämna in en rättad uppgift till Skatteverket så snart som möjligt. Kontakta även oss på telefon och meddela oss om felet för att undvika att vi beslutar om din slutliga skatt innan rättelse har gjorts.
Du får ditt slutskattebesked så snart vi är klara med ärendet.
Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du via menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Du behöver vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersdeklarationen behöver du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan för att din ändring ska bli registrerad.
När någon har avlidit är det delägarna i dödsboet, oftast de som är närmast anhöriga, eller ett ombud som delägarna har utsett, som ansvarar för dödsboets deklaration.
Den här filmen berättar om hur du deklarerar. Den har text på flera olika språk. Tryck på CC i filmrutan för att välja text.