På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Skatteverket vill förenkla hanteringen av ombud och behörigheter. Vårt API Ombudshantering ger programvaruföretag och andra möjlighet att skapa lösningar där information från Skatteverkets ombudsregister integreras i företags affärssystem.
Att hantera ombud och behörigheter är något som de flesta företagare gör. Inom det här utvecklingsområdet vill vi skapa lösningar som på olika sätt förenklar och skapar värde för dessa kunder.
Vårt API Ombudshantering ger programvaruutvecklare och andra förutsättningar att utveckla lösningar som gör det möjligt för företag, privatpersoner och deras ombud att ta del av utdelade behörigheter direkt i sina ekonomi- eller lönesystem. Det kan exempelvis gälla ett ombud som önskar information om sina behörigheter (roller) och giltighet.
I dagsläget finns ett API inom utvecklingsområdet. API:et heter Ombudshantering. Det består just nu av tre operationer:
Du hittar alla detaljer på Skatteverkets utvecklarportal.
Du kan även begära tillgång till dessa miljöer.
Vi har startat ett initiativ för att se över möjligheterna till nya roller som kan agera mot Skatteverkets tjänster som bättre avspeglar behoven och också möjliggör mer automatiserade lösningar. Vi kommer att samverka med branschen för att kunna utveckla tjänster som ger största möjliga nytta.