Logotyp, till startsidan

Arkiv för Rättslig vägledning


Skatteverkets yttranden

Långtidsutredningen (SOU 2011:11)

Datum: 2011-04-26

Dnr/målnr/löpnr:
131 226496-11/112
Finansdepartementet
Budgetavdelningen
103 33 Stockholm

Remiss 2011-03-03  Fi2011/631

1 Sammanfattning

Skatteverket avgränsar yttrandet till att avse frågeställningar inom skatteområdet.
 
Skatteverket delar utredningens uppfattning att utformningen för beräkning av grundavdrag och jobbskatteavdrag kan förenklas för att underlätta förståelsen för dessa avdrag.
 
Skatteverket avstyrker förslaget avseende sänkta arbetsgivaravgifter för särskilt utsatta grupper exempelvis nyanlända utrikes födda och unga utan slutbetyg från gymnasiet.
 
Skatteverket har inte något att erinra mot förslaget att göra studiebidraget skattepliktigt. Om en sådan regel införs måste beslut även fattas om bidraget ska ligga till grund för beräkning av pensionsgrundande inkomst eller inte.
 
Skatteverket har inte några sypunkter vad gäller förslaget att sänka marginalskatten genom att slopa värnskatten.

 

2 Synpunkter på förslaget

2.1 Grundavdrag och jobbskatteavdrag

Utredningen föreslår att jobbskatteavdraget ska tydliggöras genom att införa ett enhetligt grundavdrag. Skatteverkets uppfattning är att regler ska vara enkla och tydliga och att den principen även ska gälla för grundavdraget.
 
När det gäller jobbskatteavdraget är det Skatteverkets uppfattning att lagbestämmelsen för dem upp till 65 år har fått en mycket komplicerad utformning och därför är svårläst. Reglerna bör formuleras på ett sådant sätt att människor i allmänhet ska kunna förstå innehållet i en bestämmelse utan alltför komplicerade beräkningar.  Utformningen av den motsvarande paragrafen om jobbskatteavdrag för dem över 65 år bör kunna vara modell i detta avseende.

2.2 Arbetsgivaravgifter

Utredningen anser att den generella sänkningen av arbetsgivaravgifter för personer upp till 26 år avskaffas och att sänkta arbetsgivaravgifter istället införs för svaga grupper exempelvis nyanlända utrikes födda och unga utan slutbetyg från gymnasiet.
 
Skatteverket har inte några synpunkter på förslaget att den generella sänkningen av arbetsgivaravgifter för personer upp till 26 år avskaffas.
 
Skatteverket avstyrker förslaget om en sänkning av arbetsgivaravgifter för vissa utvalda grupper där individens personliga förhållanden blir avgörande för om arbetsgivaren ska ha rätt till en avgiftssänkning Att införa ett system som innebär att storleken på arbetsgivaravgiften ska vara kopplad till en viss anställds levnadssituation är inom det nuvarande avgiftssystemet svårt att administrera och kontrollera. Även för arbetsgivaren innebär ett system med individanpassade avgifter stora svårigheter vad gäller att avgöra om den anställde omfattas av nedsättningen eller inte.
 
I den mån det finns behov av att subventionera anställningar för vissa särskilt utsatta grupper bör detta ske genom en utvidgning av de redan befintliga systemen för subvention exempelvis nystartsjobben eller genom annat liknande bidragssystem. I de befintliga bidragssystemen kan en prövning göras av rätten till bidrag innan utbetalningen sker till arbetsgivaren, något som inte är möjligt i ett system med sänkta arbetsgivaravgifter.

2.3 Skattepliktigt studiebidrag

Utredningen föreslår att studiebidraget ska bli skattepliktigt i inkomstslaget tjänst samt ge rätt till jobbskatteavdrag. I detta sammanhang är det viktigt att klargöra om bidraget ska ligga till grund för beräkning av pensionsgrundande inkomst. Om bidraget ska vara pensionsgrundande medför detta att statlig ålderspensionsavgift ska betalas på utgivet bidrag. Om studiebidraget blir skattepliktigt kommer det att medföra att antalet inkomstdeklarationer vilket i sin tur medför ökade hanteringskostnader.

Beslut i detta ärende har fattats av undertecknad generaldirektör i närvaro av överdirektören Andersson, avdelningschefen Andersson, skattedirektören Strömberg, sektionschefen Larsten samt den rättsliga experten, Blank Thörnroos, föredragande.