På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Skatteverket behandlar många uppgifter om privatpersoner och företag. Här kan du läsa om vad en personuppgift är, hur Skatteverket behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och om Skatteverkets dataskyddsombud.
En personuppgift är varje upplysning om en identifierad eller identifierbar fysisk person.
Att en person är identifierbar betyder att det går att ta reda på vem personen är, direkt eller indirekt, med hjälp av ett namn, ett id-nummer, en lokaliseringsuppgift eller något specifikt om personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet.
En personuppgift är alltså en registrerad uppgift som direkt eller indirekt pekar ut en person. Det är till exempel namn, adress och personnummer – men även en bild, ett bankkontonummer, ett bilregistreringsnummer eller ett ärendes diarienummer kan vara en personuppgift.
Med personuppgiftsbehandling, alltså behandling av personuppgifter, menas i princip allt som går att göra med uppgifterna. Det kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, samköra eller skriva ut uppgifterna.
Det finns flera lagar och förordningar med regler om hur Skatteverket får behandla personuppgifter. Reglernas syfte är att skydda fysiska personers grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
Generella regler finns i EU:s dataskyddsförordning, i den kompletterande dataskyddslagen och i den kompletterande dataskyddsförordningen.
Dessutom finns det en rad särskilda registerförfattningar som också kompletterar EU:s dataskyddsförordning. Registerförfattningarna har specifika regler för myndigheters verksamheter.
Skatteverket är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som myndigheten behandlar i sin verksamhet.
EU:s dataskyddsförordning ger dig som registrerad flera rättigheter. Vissa av rättigheterna gäller obegränsade för personuppgiftsbehandling hos myndigheter. Andra gäller i begränsad omfattning för personuppgiftsbehandling i myndigheters verksamhet.
Nedan följer en uppräkning av vilka rättigheter du har enligt EU:s dataskyddsförordning. Du får också veta om rättigheten gäller obegränsad i förhållande till Skatteverkets personuppgiftsbehandling eller om den är begränsad.
Du kan begära registerutdrag från Skatteverket om dina personuppgifter som vi har sparade.
Du har rätt att få felaktiga personuppgifter rättade utan onödigt dröjsmål.
Du har rätt att få dina personuppgifter raderade under vissa förutsättningar, bland annat om
Om förutsättningar är uppfyllda ska Skatteverket radera uppgifterna utan onödigt dröjsmål.
Rätten till radering är begränsad när det gäller personuppgiftsbehandling inom Skatteverket eftersom myndigheten i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av bestämmelser i lag eller förordning. Skatteverket har med andra ord en rättslig förpliktelse att behandla vissa personuppgifter. Då har du inte rätt att få dina uppgifter raderade från Skatteverkets register.
Du har rätt att kräva att Skatteverket begränsar personuppgiftsbehandlingen under vissa förutsättningar. Med begränsning menas att vissa uppgifter markeras så att de i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften.
Du får kräva att uppgifterna begränsas bland annat när du anser att uppgifterna är felaktiga och begär rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden som Skatteverket utreder om uppgifterna är korrekta eller inte. Den här rättigheten skiljer sig från rätten att bli raderad, eftersom det inte handlar om att radera uppgifter, utan istället om att begränsa användningen av dem.
När begränsningen upphör ska Skatteverket informera dig om detta.
Du har rätt att flytta personuppgifter som behandlas automatiskt från en personuppgiftsansvarig till en annan. Det gäller personuppgiftsbehandlingar av uppgifter som du själv har lämnat till den personuppgiftsansvariga, som görs med stöd av samtycke eller avtal. Om det är tekniskt möjligt har du rätt att få uppgifterna överförda direkt.
Rätten till dataportabilitet är begränsad när det gäller personuppgiftsbehandling inom Skatteverket eftersom myndigheten i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av andra rättsliga grunder än samtycke och avtal.
I vissa fall har du rätt att invända mot en personuppgiftsbehandling.
Rätten att göra invändningar gäller inte i de flesta av Skatteverkets verksamheter. En registrerad kan inte invända mot personuppgiftsbehandling inom beskattningsverksamheten, folkbokföringsverksamheten, SPAR-verksamheten, id-kortsverksamheten eller äktenskapsregister- och bouppteckningsverksamheten.
Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att Skatteverket behandlar dina personuppgifter på ett sätt som strider mot EU:s dataskyddsförordning.
Skatteverket har två dataskyddsombud. Dataskyddsombuden utgör en stöd- och kontrollfunktion för dataskyddsfrågor inom Skatteverket.
Dataskyddsombudens uppdrag omfattar bland annat att
Har du frågor om hur Skatteverket behandlar dina personuppgifter eller frågor om dina rättigheter som registrerad? Då kan du kontakta Skatteverkets dataskyddsombud genom att mejla dataskyddsombud@skatteverket.se.
Vill du lära dig mer om till exempel moms, e-tjänster eller arbetsgivaravgifter? Ta då chansen och möt oss online på våra webbseminarier eller delta på någon av våra informationsträffar ute i landet.