I dagsläget får Skatteverket in omkring 20 000 ärenden per år från personer som känner obehag när någon står felaktigt folkbokförd på deras adress. Nu effektiviserar vi arbetet med att hantera den här typen av ärenden.

I dagsläget får Skatteverket in omkring 20 000 ärenden per år från personer som känner obehag när någon står felaktigt folkbokförd på deras adress. Nu effektiviserar vi arbetet med att hantera den här typen av ärenden.
Felaktig folkbokföring kan medföra otrygghet, risk för hot, våld eller ekonomisk skada för den som anmäler. Det nya arbetssättet vi inför är en blandning av maskinella lösningar, urvalsbaserat kontrollarbete och olika metoder för att utreda vad som ligger bakom den felaktiga folkbokföringen.
–Ärenden som orsakar besvär ska prioriteras och därför omhändertas direkt och löpande. Förhoppningsvis kommer detta leda till att färre personer känner obehag över att någon är felaktigt folkbokförd på deras adress, säger Pontus Hesselheim, sektionschef inom folkbokföring på Skatteverket.
När en person är felaktigt folkbokförd hos en privatperson kan Skatteverket tillfälligt folkbokföra personen på en kommun istället. Därefter behöver vi kontrollera var personen egentligen ska vara folkbokförd så att det blir korrekt i folkbokföringsregistret.
– Det här är inte en enskild insats, utan ett arbetssätt vi ska fortsätta med, säger Pontus Hesselheim. Vi har nya möjligheter att både göra urval och att tillfälligt flytta personer och vi behöver testa nya metoder för att snabbare åtgärda fel.
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.