Skatteverket står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur skatteverket.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vi strävar efter att vår webbplats och digitala tjänster ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett funktionsvariation och oberoende av vilka hjälpmedel du använder. Vi är medvetna om att delar av webbplatsen och digitala tjänster inte är helt tillgängliga.
Om du behöver innehåll från skatteverket.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning här, kan du meddela oss.
Vi arbetar löpande med att göra webbplatsen bättre och mer tillgänglig. Meddela gärna oss om du hittar problem eller om du anser att vi inte uppfyller lagkravet. Det underlättar för oss i vårt arbete framåt att rätta till brister och genomföra tillgänglighetsanpassningar.
Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning, DIGG. Det kan till exempel vara att du inte är nöjd med hur vi har hanterat dina synpunkter eller att vi har tolkat lagstiftningen fel. DIGG har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Anmälan om bristande tillgänglighet, DIGG Länk till annan webbplats.
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och de flesta sidorna uppfyller lagkraven men det går inte att garantera att det inte finns brister.
Vår ambition är att löpande åtgärda kända tillgänglighetsproblem.
Skatteverkets digitala tjänst för att registrera eller avregistrera företag för bland annat F-skatt, moms och som arbetsgivare finns på verksamt.se som drivs av Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket.
Den digitala tjänsten är utvecklad för att ge användaren hjälp att lämna korrekta uppgifter till Skatteverket. Designen är responsiv och erbjuder även användaren möjlighet att upprätta anmälan i omgångar samt att vid behov backa och att ändra uppgifter.
Den har dock utvecklats under lång tid och med hjälp av olika tekniska lösningar. Stora delar av skattelagstiftningen är också relativt komplexa och därför kan även delar av e-tjänsten upplevas som svårtillgänglig.
Vi är medvetna om att vi därför inte ännu har hunnit uppfylla alla kriterier i WCAG. Vår ambition är att vi ska ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem inom de närmaste åren.
Skatteverket åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll. Ett omfattande arbete med Skatteverkets webbplats inklusive digitala tjänster pågår där samtliga digitala tjänster ska moderniseras. Skatteverket arbetar nu med att ta fram en helt ny webbplats som successivt ersätter den befintliga webbplatsen. Ett arbetet som pågår under flera år. Den nya webbplatsen kommer att vara fullt tillgänglighetsanpassad.
Nuvarande webbplats är flera år gammal och många av våra digitala tjänster är utvecklade med gammal teknik. Det är i vissa fall inte ekonomiskt och tekniskt försvarbart att anpassa fullt ut parallellt med utvecklingen av ny webbplats.
På vissa delar av webbplatsen har vi gjort en självskattning (intern testning) och på vissa delar tagit hjälp av extern part för en oberoende granskning. Vi gör kontinuerliga självskattningar med interna testningar av skatteverket.se kring pedagogik, språk och teknik. Testar gränssnitt med skärmläsare och genomför användartester löpande.
Genom mer formaliserade rutiner och arbetssätt ökar vi vår kundcentrerade utveckling. Vi involverar kunder med olika funktionsvariationer i högre grad, samarbetar med funktionshinderrörelser.
Senaste bedömningen gjordes september 2020.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.