Skatteverket hamnar på topp i den nationella SOM-undersökningen som visar hur svenskar bedömer kvaliteten hos olika myndigheter. På frågan ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift” hamnar Skatteverket som nummer ett.
Marica Nordwall är kommunikationschef på Skatteverket.
I rapporten lyfts att Skatteverket under lång tid bland annat jobbat aktivt med sitt kommunikationsarbete och sin image, ett arbete som har fått tydliga effekter på betygsbedömningarna.
– Vi jobbar ständigt med att stärka allmänhetens och företagens uppfattning om oss. Det gör vi bland annat genom att arbeta medvetet för att vara en tillgänglig myndighet för alla, säger Marica Nordwall, kommunikationschef, Skatteverket.
Rapporten heter Ovisshetens tid och kapitlet om svenska myndigheter heter ”Svenska folket betygsätter Myndighetssverige”. Det samlade resultatet från SOM-undersökningen visar att Skatteverket är en välkänd myndighet och att myndigheten anses sköta sitt uppdrag väl. I mätningen får Skatteverket högst betyg av 30 myndigheter.
– Det känns väldigt kul att vi fortsätter ligga i topp när det gäller myndigheters kvalitet, säger Marica Nordwall.
SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomför årligen frågeundersökningar i syfte att kartlägga den svenska allmänhetens vanor och attityder på temat Samhälle, Opinion och Medier (SOM).
Inom ramen för de nationella SOM-undersökningarna genomförs sedan 2010 forskningsprojektet ”Kvalitet i offentlig verksamhet”, där svenskarna bedömer kvaliteten hos myndigheter och huruvida de känner till verksamheten.
Resultatet från de senaste undersökningarna presenteras i SOM-institutets 82:a forskarantologi Ovisshetens tid under kapitlet ”Svenska folket betygsätter Myndighetssverige”. I mätningen får Skatteverket högst betyg av 30 myndigheter.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.