Skatteverket har utrett möjligheten att använda vissa delar av det molnbaserade Microsoft 365, identitets- och åtkomsthanteringstjänsten Entra ID och samarbetsverktyget Teams.
Utredningen har gjort en preliminär bedömning att det inte ligger några rättsliga, säkerhetskänsliga eller funktionella hinder mot att Skatteverket kan använda dessa program. Något beslut om att börja använda programmen finns inte. På sikt har Skatteverket ett behov av att ersätta Skype.
– I dagsläget finns inget beslut om att Skatteverket ska köpa in Microsoft 365 och Teams. Vi har påbörjat en undersökning om införande och användande, säger Peter Nordström, sektionschef på Skatteverket.
2021 gjorde Skatteverket senast en bedömning av möjligheten att använda programmen. Eftersom förutsättningarna har förändrats har Skatteverket valt att genomföra en utredning och komma med en ny bedömning. Bland annat har lagstiftningen ändrats kring en ny sekretessbrytande bestämmelse och EU-kommissionen har kommit med ett adekvansbeslut som överföring av personuppgifter. Att Skatteverket får en större roll i det civila försvaret har också ingått i bedömningen.
– Vi har gjort en utredning för Skatteverkets verksamhet. Det här är inget facit för hur andra myndigheter ska göra utan alla måste göra en bedömning utifrån sina egna förutsättningar. Det här är ett arbete som måste göras kontinuerligt i takt med att förutsättningarna ständigt förändras, säger Peter Nordström.
En utgångspunkt för utredningen är ett tänkt scenario där implementeringen av produkterna begränsas till en miniminivå, bland annat beträffande vilka uppgifter som översänds till Microsoft och vilken funktionalitet som är aktiverad. Därigenom har analysen kunnat inrikta sig på produkterna i ett grundutförande.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.