Du som deklarerar åt en ideell förening, stiftelse eller ett registrerat trossamfund ska lämna Inkomstdeklaration 3. Samma regler gäller för registrerade trossamfund som för ideella föreningar. Verksamhetens räkenskapsår styr när du behöver lämna in deklarationen.
På föreningens eller stiftelsens Mina sidor, som du når genom att logga in på skatteverket.se, hittar du bland annat föreningens eller stiftelsens inkomstdeklarationer. På Mina sidor kan du även läsa om när du ska deklarera åt föreningen eller stiftelsen och hur du gör. För att få behörighet till våra e-tjänster, till exempel föreningens Mina sidor, behöver du först ansöka om behörighet hos oss.
Ansök på blankett Deklarationsombud (SKV 4809) eller blankett Behörighet som firmatecknare (SKV 4801). Blanketten skickar du till närmaste skattekontor. Kom ihåg att skicka med ett aktuellt protokoll från senaste styrelsemötet där det framgår vem som är firmatecknare och hur firman tecknas.
Det finns fyra villkor som påverkar om föreningen ska betala skatt eller inte på vissa intäkter. För stiftelser finns det tre villkor. Om föreningen eller stiftelsen uppfyller alla villkoren kallas det att föreningen eller stiftelsen är allmännyttig.
Om föreningen eller stiftelsen uppfyller alla villkor för att vara allmännyttig och endast har skattefria intäkter, ska du bara lämna bilagan Särskild uppgift, tillsammans med första sidan av inkomstdeklarationen.
Du ska även lämna bilagorna Räkenskapsschema och Skattemässiga justeringar åt den allmännyttiga föreningen eller stiftelsen, om:
Om föreningen eller stiftelsen däremot inte uppfyller villkoren för att vara allmännyttig och har skattepliktiga intäkter på 200 kronor eller mer, ska du alltid lämna bilagorna Räkenskapsschema och Skattemässiga justeringar tillsammans med första sidan på inkomstdeklarationen. Du ska alltså inte lämna bilagan Särskild uppgift.
Lämna alltid inkomstdeklaration om något av följande stämmer in på föreningen eller stiftelsen
Det gäller oavsett om föreningen eller stiftelsen är allmännyttig eller inte.
På bilagan Särskild uppgift ska du lämna uppgifter om föreningen eller stiftelsens skattefria verksamhet. En allmännyttig ideell förening eller stiftelse som bara har skattefria inkomster kan få befrielse från att lämna bilagan Särskild uppgift. Det innebär att föreningen eller stiftelsen inte får någon deklaration på fem år om vi godkänner ansökan.
För att ansöka om befrielse från att lämna bilagan Särskild uppgift ska du fylla i blanketten Ansökan om befrielse från att lämna Särskild uppgift (SKV 2501). Din ansökan ska ha kommit in till Skatteverket senast fyra veckor innan sista dagen för att deklarera.
Din ansökan kan inte bli godkänd om något av följande stämmer in på föreningen:
I den här filmen får du som ska deklarera åt en ideell förening hjälp med att ta reda på vilka bilagor du ska lämna tillsammans med första sidan av inkomstdeklarationen.
I den här tjänsten får du hjälp med att ta reda på vilka bilagor du ska lämna tillsammans med första sidan av inkomstdeklarationen. Du kan inte skicka in bilagorna via denna tjänst!
I de flesta fall kan du inte öppna den ifyllnadsbara blanketten i webbläsaren. Du måste ladda ner den och själv spara den på din dator. Öppna den sedan i en pdf-läsare, exempelvis Acrobat Reader 8 eller senare version. Vissa webbläsare gör detta automatiskt men om det inte fungerar behöver du göra det själv. Du kan tyvärr inte öppna dem i surfplatta eller mobil.
Här kan du bland annat läsa om när och hur du ska deklarera.
I tabellen finns tidpunkterna för när Skatteverket skickar inkomstdeklarationen, beroende på när räkenskapsåret slutar samt om föreningen eller stiftelsen är anslutet till en digital brevlåda eller inte.
Bokslut | Vi skickar till digital brevlåda | Vi skickar på papper |
---|---|---|
Januari–juni 2023 | 4 september 2023 | Slutet av september 2023 |
Juli–augusti 2023 | 16 oktober 2023 | Slutet av oktober 2023 |
September–december 2023 | 5 februari 2024 | Slutet av februari 2024 |
Så snart deklarationen har skickats till den digitala brevlådan finns den också på Mina sidor.
Inkomstdeklarationens första sida lämnar du alltid på papper eftersom att den måste vara underskriven av en behörig firmatecknare. Adressen står på deklarationens första sida. Bilagorna till inkomstdeklarationen kan du lämna via Skatteverkets e-tjänst Filöverföring. För att lämna bilagorna via filöverföringstjänsten behöver du ha ett bokföringsprogram som kan skapa SRU-filer. Om du inte har möjlighet att filöverföra bilagorna går det bra att lämna dem på papper.
Deklarationsdatumet styrs av vilket räkenskapsår föreningen eller stiftelsen har. I tabellen hittar du datumen för när du senast ska deklarera.
Bokslut | Deklarera senast |
---|---|
September–december 2022 | 1 augusti 2023 |
Januari–april 2023 | 1 december 2023 |
Maj–juni 2023 | 15 januari 2024 |
Juli–augusti 2023 | 2 april 2024 |
Enligt skatteförfarandelagen (SFL) får du deklarera en månad senare än ordinarie deklarationsdatum om du deklarerar digitalt. Skatteverket godtar dock att du som deklarerar åt en förening eller stiftelse får deklarera fram till det senare datumet, oavsett om du deklarerar digitalt eller på papper, utan att riskera förseningsavgift.
Detta gäller för föreningar och stiftelser med bokslut från juli 2022 och framåt.
Reglerna om förseningsavgift finns i 48 kap. 1, 6 och 7 §§ SFL.
Om du har fått ett föreläggande att lämna inkomstdeklaration för föreningen eller stiftelsen ska du göra det så fort som möjligt, men senast 14 dagar efter att du fått brevet. Det gäller även om du anser att föreningen eller stiftelsen uppfyller villkoren för att inte behöva deklarera. Om du inte deklarerar i tid kan du behöva betala förseningsavgift.
Deklarera genom att lämna bilagorna på papper eller i e-tjänsten Filöverföring. För att kunna använda filöverföringstjänsten behöver du ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer. Deklarationens första sida behöver du däremot alltid lämna in på papper.
Efter att du har deklarerat går vi igenom deklarationen och därefter får du ett slutskattebesked där det står hur mycket skatt verksamheten ska betala eller få tillbaka.
Bokslut | Vi skickar till digital brevlåda | Vi skickar på papper |
---|---|---|
Maj–juni 2022 | Vecka 23 2023 | Vecka 24 2023 |
Juli–augusti 2022 | Vecka 32 2023 | Vecka 33 2023 |
September–december 2022 | Vecka 49 2023 | Vecka 50 2023 |
Januari–april 2023 | Vecka 15 2024 | Vecka 16 2024 |
Om Skatteverket behöver fler uppgifter för att kunna räkna ut den slutliga skatten hör vi av oss. Om vi beslutar att ändra något i deklarationen kommer slutskattebeskedet tillsammans med ändringsbeslutet i stället för vid tidpunkterna i tabellen ovan. Ska verksamheten få pengar tillbaka kommer dessa i samband med slutskattebeskedet, om bankkonto är anmält.
Ska verksamheten i stället betala in skatt har den 90 dagar på sig att göra det.
Här är datumen då kvarskatten senast ska finnas på Skatteverkets konto. Du kan också göra en extra inbetalning (fyllnadsinbetalning) tidigare för att undvika kostnadsränta.
Bokslut | Senast |
---|---|
Januari–april 2022 | 12 juli 2023 |
Maj–juni 2022 | 12 september 2023 |
Juli–augusti 2022 | 13 november 2023 |
September–december 2022 | 12 mars 2024 |
Vi betalar bara ut överskjutande skatt automatiskt om du har anmält ett konto för verksamheten. Har du inte anmält något bankkonto finns pengarna kvar på skattekontot tills du begär att få dem utbetalda.
Bokslut | Utbetalning | |
---|---|---|
Maj–juni 2022 | Vecka 23 2023 | |
Juli–augusti 2022 | Vecka 32 2023 | |
September–december 2022 | Vecka 49 2023 | |
Januari–april 2023 | Vecka 15 2024 |
Om du lämnar in deklarationen för sent kan verksamheten behöva betala förseningsavgift. Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift skickar vi ett "Förslag till beslut om förseningsavgift” till verksamhetens adress. Tycker du att det är fel av oss att ta ut förseningsavgift kan du svara på förslaget och förklara varför.
För ideella föreningar, stiftelser och trossamfund är en förseningsavgift 1 250 kronor.
Verksamheten kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften. Det innebär att en ideell förening, stiftelse eller ett trossamfund totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter.
Den andra och tredje avgiften räknas från ordinarie deklarationsdatum, det vill säga en månad innan deklarationsdatumet som anges i tabellen ovan. Det beror på att du, enligt skatteförfarandelagen, får lämna deklarationen en månad senare om du lämnar den digitalt än om du lämnar den på papper. Eftersom Skatteverket inte har en digital e-tjänst att lämna Inkomstdeklaration 3 i, får även du som deklarerar på papper lämna deklarationen en månad senare än ordinarie datum. Vid beräkning av den andra och tredje förseningsavgiften tar vi dock inte hänsyn till det senare deklarationsdatumet, i enlighet med skatteförfarandelagen.
Om du inte deklarerar alls kan verksamheten behöva betala förseningsavgift. Skatteverket kan även skönsbeskatta verksamheten. Det betyder att Skatteverket uppskattar hur stor inkomsten har varit under året. Om Skatteverket skönsbeskattar verksamheten kan det också bli aktuellt med skattetillägg. Verksamheten riskerar även att få sitt eventuella godkännande för F-skatt återkallat.
För undvika kostnadsränta på kvarskatt (underskott på skattekontot) kan du göra en fyllnadsinbetalning. Här hittar du vilka datum betalningen behöver finnas på Skatteverkets konto.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
September–december 2022 | 3 maj 2023 |
Januari–april 2023 | 4 september 2023 |
Maj–juni 2023 | 3 november 2023 |
Juli–augusti 2023 | 3 januari 2024 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 4:e i femte månaden efter beskattningsårets utgång.
Bokslut | Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto |
---|---|
Januari–april 2023 | 12 juni 2023 |
Maj–juni 2023 | 14 augusti 2023 |
Juli–augusti 2023 | 12 oktober 2023 |
September–december 2023 | 12 februari 2024 |
Ränta på slutlig skatt beräknas från den 13:e i andra månaden efter beskattningsårets utgång.
Kom ihåg att meddela Skatteverket om verksamheten byter adress.