När du loggar in till tjänsten första gången måste du skriva in dina kontaktuppgifter. Dessa uppgifter kommer sedan att sparas med hjälp av kakor (cookies) vilket innebär att du inte behöver skriva in uppgifterna varje gång du loggar in på tjänsten.
Ange personnummer och namn på den avlidne, samt vilka intyg som du vill beställa/skriva ut. Du ska också intyga att beställningen görs på uppdrag av dödsboet.
Om personen är registrerad som avliden i folkbokföringsregistret och inga andra hinder finns, kommer du att via en länk få intygen i pdf-format. Dessa går sedan att skriva ut på din skrivare. När du får tillgång till intygen skapas ett ärende hos Skatteverket som registrerar att du har fått intyget/intygen.
Du kan sedan välja att göra ytterligare en beställning/skriva ut intyg för en annan person alternativt logga ut från tjänsten.
I de fall personen inte är registrerad som avliden i folkbokföringsregistret får du ett meddelande att så är fallet. Försök igen efter någon dag. I genomsnitt är dödsfallen registrerade inom 5 dagar.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.