XML-schemat för FOS-förfrågan används för att skapa fråge-/svarsfil mot centrala skatteregistret för att arbetsgivaren ska kunna hämta preliminärskatteuppgifter avseende sina anställda.
Vi planerar att ta bort version 1 den 1 maj 2023. Du behöver därför gå över till version 2 för att kunna ta del av dina mottagares skatteavdrag. I den svarsfil du får i version 2 lämnas, förutom information om gällande skattetabell, även information om eventuellt jämkningsbeslut under året. För att ta del av dessa uppgifter via version 2 måste du göra mindre ändringar i din frågefil samt mottagande system.
På den här sidan kan du läsa om hur du går tillväga.
Du kan fortsätta att skicka in frågefiler enligt tidigare schema till och med den 30 april 2023, men då kommer inte de nya uppgifterna med.
Det finns idag två versioner av Fråga om skatteavdrag. Dels den äldre versionen, version 1 och dels den nya versionen, version 2, som till skillnad från version 1 även innehåller jämkningsbeslut för pågående kalenderår.
Den stora skillnaden mellan versionerna är att version 2 även ger svar på jämkningsbeslut under pågående år. Nedan är två exempel på hur de olika fråge filerna ska se ut.
Observera att även svarsfilen för version 2 har ändrade taggnamn och struktur.
Filen som skickas får inte vara större än 5 Mb. För att utnyttja filen maximalt kan du göra den mer kompakt genom att skriva allt som en enda rad utan indentering och radbrytningar och dessutom utelämna "Egen referens" (se exempel nedan). Formatet på den fil som ska användas är baserat på XML-standard.
Skatteverket kommer inte att tillhandahålla något testprogram, utan den fil som du tar fram validerar du själv mot XML-schemat.
Samma schema används för både förfrågan och svar. Svarsfilen innehåller, förutom själva svaret, även uppgifterna från förfrågan.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.