Lån- och kreditbranschen har haft önskemål om att få tillgång till aktuella inkomstuppgifter direkt från Skatteverket. Uppgifterna kan hjälpa företagen att göra mer korrekta kreditbedömningar.
För att möta behoven har Skatteverket gjort en analys och tagit fram ett lösningsförslag. Förslaget innebär bland annat att en privatperson loggar in på Skatteverkets Mina sidor och beställer ett utdrag av inkomstuppgifterna. Uppgifterna kan sedan delas vidare, direkt från Skatteverket, via digital post till en mottagare som privatpersonen själv väljer.
När: Tisdag den 16 september 2025 klockan 10.00-11.30
Vad: Digital informationsträff där vi presenterar ett lösningsförslag och öppnar för frågor.
För vem: Affärsutvecklare som verkar inom området kreditprövning och kreditupplysning. Informationen kan även vara intressant för företag inom finansiell information och leverantörer av tjänster för digital post. Representanter för andra branscher som tror att tillgång till aktuella inkomstuppgifter kan vara till nytta för deras verksamhet är också välkomna att delta.
Syfte: Få in synpunkter och önskemål på vårt lösningsförslag.
Anmälan sker till: Använd vårt formulär Kontakta oss för samarbeten. Ange ”Informationsträff inkomstuppgifter” och din e-postadress.
Plats: Mötet är digitalt. När du anmält dig får du en länk av oss via mejl.
Så här behandlar Skatteverket personuppgifter
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.