Skatteverket fortsätter att digitalisera sina tjänster. Det automatiska utskicket av momsdeklarationer på papper upphör från och med inlämningen i maj i år.
Med digital momsinlämning kommer det att bli färre oavsiktliga fel eftersom det finns hjälpfunktioner i tjänsten. Företaget kommer också att få en kvittens på att deklarationen är inlämnad.
– Idag lämnar nästan 96 procent av företagen sin momsdeklaration digitalt. Trots det skickade Skatteverket ut nästan 2,3 miljoner deklarationer förra året varav endast 250 000 användes, säger Anders Hultkvist, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Många företag använder pappersutskicket som en påminnelse. I samband med att Skatteverket slutar skicka ut deklarationerna på papper kommer därför en påminnelsefunktion att utvecklas.
Alla företagare berörs av den här förändringen, oavsett hur ofta de deklarerar. De företag som fortsatt vill lämna in momsdeklarationen på papper kan beställa den via en beställningstjänst på skatteverket.se.
– För att se när ditt företag eller din förening ska deklarera är det enklast att logga in på Mina sidor på skatteverket.se, där går det även bra att deklarera digitalt, säger Anders Hultkvist.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.