För att motverka identitetsmissbruk och identitetsrelaterad brottslighet föreslår Skatteverket tillsammans med Polismyndigheten, Migrationsverket och Statens servicecenter att ett Nationellt ID-center ska inrättas i Sverige. Det är en av slutsatserna från ett regeringsuppdrag som Skatteverket slutredovisar idag.
Skatteverket har ansvarat för att samordna regeringsuppdraget där målet är att stärka samarbetet för att upprätthålla och sprida kompetens om identitetsfrågor, både på strategisk ledningsnivå och operativt. Syftet med ett Nationellt ID-center är att motverka identitetsbedrägerier, höja kvaliteten på identitetskontroller och skapa en mer samordnad svensk identitetsförvaltning.
– Identitetsförvaltningen är en grundpelare i vårt samhälle. När den inte fungerar optimalt påverkas både rättssäkerhet och förtroendet för myndigheterna, säger Andreas Lundberg, som ansvarat för regeringsuppdraget hos Skatteverket.
Centret ska vara organiserat inom Polismyndigheten och byggas upp tillsammans med uppdragets övriga myndigheter. Centrets fokusområde ska vara att erbjuda stöd och utbildning inom dokumentkunskap, biometri och metod. Att säkerställa aktuell kunskap och ett kontinuerligt lärande inom området ska också vara centralt.
– Att samordna kompetens och utrustning mellan myndigheterna är väldigt viktigt och med ett Nationellt ID-center är det möjligt. Vid komplexa ärenden kan det fungera som ett expertstöd och den gemensamma ingången för information om misstänkta falska handlingar, säger Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
I arbetet har erfarenheter hämtats från redan etablerade nationella ID-center i Norge, Danmark och Nederländerna, vilka har bidragit till effektivare kontroller och minskat identitetsmissbruk i respektive land. Beslut om genomförande väntas från regeringen under hösten.
Fakta om uppdraget
Regeringen har gett Skatteverket, Polismyndigheten, Migrationsverket och Statens servicecenter i uppdrag att stärka samarbetet för att upprätthålla och sprida kompetens om identitetsfrågor.
Skatteverket har fått ansvaret att samordna regeringsuppdraget.
Uppdraget är ett av totalt tre uppdrag som Regeringskansliet beslutade om den 14 november 2024
Tidigare rapporter
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.