Många byter bostad i mars månad. Kanske är du en av alla de som går i flytta-tankar just nu? Vi har samlat några av de vanligaste frågorna som vi på Skatteverket får om flytt.
En orsak till varför din flyttanmälan inte registreras är för att någon eller några uppgifter i din anmälan inte stämmer. En annan orsak kan vara att du har skickat in flera anmälningar och vi behöver kontrollera vilken som gäller.
Kontakta Skatteupplysningen för att få svar på frågor som rör din anmälan.
Tänk på att du inte ska skicka in en till anmälan för samma ärende.
Lägenhetsnumret du ska ange har fyra siffror. Sifforna visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt bostadskontrakt.
Om du inte vet vilket nummer din lägenhet har, prata med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen du tillhör.
Notera att din fastighetsägare eller bostadsrättsförening kan ha andra, egna nummer som de använder i sin interna lägenhetsförteckning. Dessa nummer ska du alltså inte ange i flyttanmälan.
Kontakta Skatteupplysningen om du har frågor om eller behöver göra ändringar i din flyttanmälan.
Tänk på att du inte ska skicka in en till anmälan för samma ärende.
På Skatteverkets webbplats finns ett digitalt formulär som hjälper dig att fylla i blanketten rätt. Följ stegen i formuläret, skriv ut blanketten, skriv under och skicka in den till oss.
Digitalt formulär: Flyttning inom Sverige Länk till annan webbplats.
Observera att du inte kan anmäla din flytt på pappersblankett om du registrerat dig i tjänsten Spärra obehörig adressändring. Då behöver du anmäla flytten via Skatteverkets e-tjänst Flyttanmälan.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.