Datum: 2017-04-10
131 127840-17/112
Fi2017/01367/S1
Skatteverket avstyrker att förslaget genomförs. Om förslaget ändå genomförs lämnar Skatteverket vissa synpunkter som gäller ett par förtydliganden av lagtexten.
Om förslaget ändå genomförs bör Skatteverket kompenseras för ökade kostnader med 584 000 kr vid införandet.
Skatteverket har inga synpunkter på om den disponibla inkomsten bör ökas för grupperna i fråga, men avstyrker förslaget av flera skäl. Förslaget ger ett mer komplext skattesystem både när det gäller skatteberäkningen och införandet av en ny kolumn i skattetabellerna. Det medför även ökad rättsosäkerhet då det i fråga om utländska ersättningar finns en osäkerhet kring vilka sådana ersättningar som ska anses motsvara sjukersättning resp. aktivitetsersättning. Ett enklare och mer rättssäkert sätt att öka gruppernas disponibla inkomst är att höja ersättningsnivåerna, vilket medför att frågan om vilka motsvarande utländska ersättningar som kan ge skattereduktion faller.
Enligt förslaget ska underlaget för skattereduktion för sjukersättning och aktivitetsersättning även kunna utgöras av utländsk ersättning enligt lagstiftning om social trygghet som betalas ut enligt grunder som är jämförbara med vad som gäller för sjukersättning och aktivitetsersättning om ersättningen tas upp till beskattning i Sverige.
Att sjukersättning och aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken ska tas upp till beskattning följer av 10 kap. 2 § 6 och 11 kap. 30 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Här finns dock ingen reglering om att även utländska motsvarigheter ska tas upp. Skatteplikten för utländska motsvarigheter får i stället hävdas med stöd av att ersättningen utgör livränta. Om man nu inför en möjlighet till skattereduktion för en utländsk ersättning så bör också en direkt skattepliktsbestämmelse införas. Förslagsvis införs skattepliktsbestämmelse på liknande sätt som i 10 kap. 5 § 1 IL, på så sätt att första meningen i 11 kap. 30 § tredje stycket IL får följande utformning:
”Även sjukersättning och aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken ska tas upp samt motsvarande utländska ersättningar”.
Vidare bedöms den föreslagna nya punkten 3 till 12 kap. 3 § skatteförfarandelagen (2011:1244) vara obehövlig, dvs. det bör saknas behov av att på detta sätt särskilt reglera hur skatteavdrag ska göras för personer som inte får skattereduktion för sjuk- eller aktivitetsersättning. Skattetabellernas utformning i övrigt enligt 12 kap. 3 § bör vara tillräckligt för att täcka in hur skatteavdrag ska göras i dessa fall.
Skatteverkets kostnader för systemutveckling och uppdatering av blanketter och information på grund av ny skattereduktion för personer med sjukersättning och aktivitetsersättning beräknas till 584 000 kr. Kostnaderna avser engångskostnader vid införandet, och ökningen av de löpande årliga kostnaderna är marginell. Skatteverket bör kompenseras för de angivna ökade kostnaderna.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.