Datum: 2020-01-27
Dnr/målnr/löpnr:
202 492584-19/112
Finansdepartementet Fi2019/03975/S1
Skatteverket har inte något att invända mot att förslaget genomförs.
Skatteverket vill framhålla vissa synpunkter vad avser förslagets konsekvensanalys. I denna hävdas att om förslaget inte genomförs uteblir den förväntade ökade rörligheten på bostadsmarknaden (s. 11). Inför det gällande tillfälliga slopandet av uppskovstaket framhölls på sidan 12 i promemorian Ändrade regler för uppskov med kapitalvinst vid avyttring av privatbostad att ett tillfälligt slopande av uppskovstaket kan bidra till en ökad rörlighet på bostads- och arbetsmarknaden, ett effektivare utnyttjande av bostadsbeståndet och till att öka incitament för personer med större kapitalvinster att tidigarelägga avyttringar. I den nu aktuella promemorian saknas uppföljning av om det tillfälliga slopandet av bostadsuppskovet har uppnått önskad effekt, vilket bör beaktas inför ett beslut kring ett permanent utökat uppskovstak. Vidare nämns även i den tidigare promemorian att ett tillfälligt slopande av uppskovstaket inte leder till att lika stora skattekrediter skapas jämfört med en permanent åtgärd. Att förslaget nu är en permanent åtgärd kommer sannolikt leda till att större skattekrediter byggs upp, vilket kan bli kostsamt om statens upplåningskostnad stiger i framtiden. Detta bör uppmärksammas i konsekvensanalysen.
I promemorian nämns att räntebeläggningen ska avskaffas enligt januariavtalet (s. 9), någon tidpunkt för när avskaffandet ska ske och om det ska omfatta den befintliga stocken av uppskov eller enbart nya uppskov framgår dock inte. Denna osäkerhet kan dämpa de önskade effekterna av förslaget då potentiella säljare kan tänkas senarelägga försäljningar för att få klarhet kring avskaffandet, vilket bör beaktas i konsekvensanalysen.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.