Datum: 2021-12-06
Dnr/målnr/löpnr:
8-1247211
Fi2021/03225
Skatteverket tillstyrker att förslaget genomförs.
Skatteverket lämnar dock vissa synpunkter på förslaget. Synpunkterna gäller förslag till förtydligande.
Skatteverket lämnar även synpunkter på konsekvensanalysen, närmare bestämt den offentligfinansiella effekten av förslaget.
Skatteverkets kostnader av engångskaraktär beräknas till totalt 6 120 000 kronor och inbegriper kostnader för systemändringar, informationsmaterial och handläggning av ansökningar om skattebefrielse.
Av motiveringen till förslaget framgår att den nuvarande gränsen på 30 000 kronor höjs till 80 000 kronor för att minska den administrativa bördan för mindre företag med liten omsättning.
Skatteverket konstaterar att det i promemorian saknas en motivering till varför omsättningsgränsen höjs till just 80 000 kronor. När omsättningsgränsen infördes i mervärdesskattelagen (1994:200) motiverade regeringen varför den valde just 30 000 kronor som gräns (prop. 2016/17:1 avsnitt 6.24.3). Sverige har möjlighet att införa en omsättningsgräns som uppgår till 91 500 kronor och Skatteverket ser gärna att motiveringen till förslaget förtydligas med varför gränsen ska höjas till just 80 000 kronor.
Promemorian antar att alla företag som uppfyller kriterierna och som har en högre utgående än ingående skatt kommer att begära skattebefrielse. Skatteverket anser att det sannolikt är en överskattning av hur många som kommer att välja att avregistrera sig från mervärdesskatt och att den offentligfinansiella effekten därmed är överskattad. När möjligheten till skattebefrielse infördes för företag med en årsomsättning som understiger 30 000 kronor var det väldigt få företag som valde att avregistrera sig.[1] Det finns dock skäl att tro att en större andel av de berättigade skulle vilja tillämpa regeln om beloppsgränsen var högre men det är osannolikt att alla företag väljer att avregistrera sig.
Som promemorian anger är det svårt att uppskatta vilka effekter förslaget har på beteenden som kan få negativa konsekvenser på de offentliga finanserna. Tillsammans med erfarenheter från Finland[2], där ett liknande system har gett upphov till oönskade beteendeeffekter, gör osäkerheten att det finns skäl att följa upp och utvärdera regelförändringen. Detsamma gäller den eventuella konkurrenspåverkan som regelförändringen kan innebära.
Skatteverkets kostnader för systemändringar i e-tjänsten www.verksamt.se samt uppdatering av blanketter och information beräknas till en engångskostnad på 720 000 kronor. Kostnaden för handläggningen av ansökningar om skattebefrielse i samband med genomförandet beräknas till en engångskostnad på 5 400 000 kr.
Förslaget kommer på sikt att innebära kostnadsbesparingar för Skatteverket genom en minskad administration av deklarationer och betalningar för de företag som befrias från mervärdesskatt.
[1] Se Skatteverkets rapport Effekter av momsbefrielse för små företag, 2021.
[2] Jarkko Harju, Tuomas Matikka och Timo Rauhanen, 2019. Compliance costs vs. tax incentives: why do small firms respond to size-based regulations? Journal of Public Economics, 173: 139–164.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.