Datum: 2022-01-13
8-1386391
Fi2021/04052
Skatteverket har inga invändningar mot promemorians förslag om att anstånd ska kunna beviljas för fler perioder och att antalet valbara perioder utökas. Skatteverket har dock följande synpunkter.
Promemorian beskriver konsekvenserna av att olika anstånd kan komma att ha olika tidsmässiga förlopp och om en delpost inte har betalats i rätt tid enligt avbetalningsplanen, kan en sådan skatteskuld uppstå som utgör ett särskilt skäl för att avslå en ansökan om t.ex. anstånd för nya redovisningsperioder. Enligt Skatteverkets bedömning gäller bedömningen även vid ansökan om förlängning av anstånd och ytterst ytterligare förlängning tillsammans med en avbetalningsplan. Varje gång som bedömningen av särskilda skäl mot anstånd aktualiseras så kommer exempelvis obetalda delposter i en avbetalningsplan kunna utgöra särskilda skäl mot anstånd, förlängning eller ytterligare förlängning enligt 2 § aktuell lag. Förhållandet bör förtydligas i det fortsatta lagstiftningsarbetet.
Lagförslagen föreslås träda i kraft den 5 februari 2022. Ikraftträdandetidpunkten innebär vissa konsekvenser för Skatteverkets hantering samt för de företag som kommer att få rätt att söka anstånd. Skatteverket förordar ett ikraftträdande den 8 februari 2022. Det senare datumet möjliggör för Skatteverket att ha en e-tjänst på plats vilket såväl underlättar för företagen att ansöka om anstånd som hanteringen hos Skatteverket.
Skatteverket bedömer att kostnaden för hanteringen av föreslagna regler uppgår till
31 500 000 kr. I denna kostnad ingår både Skatteverkets hanteringskostnader samt utveckling av IT-stöd.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.