Datum: 2022-04-11
8-1542368
M2022/00498
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs men vill framföra följande.
På s. 12 i den remitterade promemorian står följande. ”De allmänna råden har av Transportstyrelsen använts för att bedöma merkostnaden mellan en miljöbil och närmast jämförbara konventionella bil för att säkerställa att 35-procentsregeln i 16 § uppfylls. Om diskussionerna med kommissionen skulle resultera i att den bestämmelsen inte kan tas bort, behöver uppgifter om närmast jämförbara miljöbilsmodeller tas fram på annat sätt. Att ta fram listor över jämförbara bilmodeller kan vara en krävande arbetsuppgift. För det fall att det fortsatt finns behov av uppgifter över jämförbara bilmodeller kan det bli aktuellt att titta på en lämplig lösning som också beaktar de berörda aktörernas administrativa börda.”
Skatteverket vill framhålla att för det fall bestämmelsen inte kan tas bort avråder verket starkt från att fortsätta att ta fram jämförbara bil på annat sätt och istället överväga en annan bestämmelse/lösning. Detta eftersom nedsättningen av nybilspriset för flertalet miljöanpassade bilmodeller redan i dag bygger på ett fiktivt värde som medför en omfattande och kostsam administrativ hantering för både Skatteverket och generalagenterna för bilarna. Denna problematik kommer dessutom att förvärras då andelen bilmodeller som endast finns som miljöbilsmodeller förväntas öka i takt med att allt fler bilmärken övergår till att huvudsakligen erbjuda bilar med miljöteknik. Bestämmelsen om jämförbar bil har till följd av utvecklingen blivit rättsosäker (se bl.a. Skatteverkets promemoria Förenklad beskattning av bilförmån och drivmedelsförmån s. 3 och17 f. och prop. 2021/22:173 Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar s. 9).
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.