Datum: 2022-05-23
8-1674379
Fi2022/01424
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket har dock följande synpunkter på de remitterade förslagen. Synpunkterna rör övervägandena i promemorian avseende skattenedsättning för dieselolja som försetts med märk- och färgämnen samt övergångsbestämmelserna.
Förslagen i promemorian beräknas öka kostnaderna för Skatteverket med cirka 1 miljon kronor.
Av promemorian framgår att förslagen om den retroaktiva nedsättningen av koldioxidskatt inte innebär någon ändring av bestämmelserna avseende skatt på förbrukning av dieselolja som har försetts med märk- och färgämnen för drift av skepp och båtar med fiskelicens vid användning i yrkesmässig jord-, skogs- och vattenbruksverksamhet, dvs. sådant bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE).
Av bestämmelsen i 6 a kap. 2 a § tredje stycket LSE[1] framgår att när det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens har meddelats enligt fiskelagen, medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a LSE.
Det innebär att de ändringar som sker retroaktivt avseende skattebefrielsen av koldioxidskatt i bestämmelsens första stycke även kommer att påverka skattebefrielsen för förbrukning av dieselolja som försetts med märk- och färgämnen i skepp och båtar med fiskelicens. Skatteverket anser att detta bör framgå av övervägandena till förslagen i avsnitt 3.
Av övergångsbestämmelsen till lagförslaget i 1.2 punkten 5 framgår att ”Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förbrukning som skett före den 1 januari 2022.” Skatteverket noterar att övergångsbestämmelsen ändrats i förhållande till förslaget i 2.1 i prop. 2021/22:99 (VÄB). Skatteverket anser att även övergångsbestämmelserna till förslagen i avsnitt 2.2 och 2.3 i VÄB bör ändras så att det framgår att äldre bestämmelser fortfarande gäller för förbrukning som skett före förslagens ikraftträdande.
Förslagen i promemorian föranleder behov av anpassningar avseende blanketter, information till företagen samt systemstöd. Vidare kommer förslagen medföra en ökad manuell hantering för Skatteverket. Förslagen beräknas öka kostnaderna för Skatteverket med cirka 1 miljon kronor.
[1] Lydelse enligt förslaget i 2.1 i prop. 2021/22:99 (VÄB) ”När det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens som inte är begränsad till fiske enbart i enskilt vatten meddelats enligt fiskelagen (1993:787) medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a.”
Delta på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.