Datum: 2022-05-23
8-1674379
Fi2022/01424
Skatteverket har inga invändningar mot att förslagen genomförs. Skatteverket har dock följande synpunkter på de remitterade förslagen. Synpunkterna rör övervägandena i promemorian avseende skattenedsättning för dieselolja som försetts med märk- och färgämnen samt övergångsbestämmelserna.
Förslagen i promemorian beräknas öka kostnaderna för Skatteverket med cirka 1 miljon kronor.
Av promemorian framgår att förslagen om den retroaktiva nedsättningen av koldioxidskatt inte innebär någon ändring av bestämmelserna avseende skatt på förbrukning av dieselolja som har försetts med märk- och färgämnen för drift av skepp och båtar med fiskelicens vid användning i yrkesmässig jord-, skogs- och vattenbruksverksamhet, dvs. sådant bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE).
Av bestämmelsen i 6 a kap. 2 a § tredje stycket LSE[1] framgår att när det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens har meddelats enligt fiskelagen, medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a LSE.
Det innebär att de ändringar som sker retroaktivt avseende skattebefrielsen av koldioxidskatt i bestämmelsens första stycke även kommer att påverka skattebefrielsen för förbrukning av dieselolja som försetts med märk- och färgämnen i skepp och båtar med fiskelicens. Skatteverket anser att detta bör framgå av övervägandena till förslagen i avsnitt 3.
Av övergångsbestämmelsen till lagförslaget i 1.2 punkten 5 framgår att ”Äldre bestämmelser gäller fortfarande för förbrukning som skett före den 1 januari 2022.” Skatteverket noterar att övergångsbestämmelsen ändrats i förhållande till förslaget i 2.1 i prop. 2021/22:99 (VÄB). Skatteverket anser att även övergångsbestämmelserna till förslagen i avsnitt 2.2 och 2.3 i VÄB bör ändras så att det framgår att äldre bestämmelser fortfarande gäller för förbrukning som skett före förslagens ikraftträdande.
Förslagen i promemorian föranleder behov av anpassningar avseende blanketter, information till företagen samt systemstöd. Vidare kommer förslagen medföra en ökad manuell hantering för Skatteverket. Förslagen beräknas öka kostnaderna för Skatteverket med cirka 1 miljon kronor.
[1] Lydelse enligt förslaget i 2.1 i prop. 2021/22:99 (VÄB) ”När det gäller skepp och båtar för vilka fiskelicens som inte är begränsad till fiske enbart i enskilt vatten meddelats enligt fiskelagen (1993:787) medges skattebefrielse enligt första stycket också för bränsle som avses i 2 kap. 1 § första stycket 3 a.”
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.